A hét idézete

„Ha valaki énekel, a bánat akkor útra kel.” /Miguel de Cervantes: Don Quijote/

2015. január 22., csütörtök

A kalandos Simplicissimus - összefoglaló

Két kötet, több mint ezer oldal. Rendkívül furcsa könyv, s bár összességében különböző benyomásaim születtek a két kötetről, ami közös volt, az az, hogy néhol nagyon tetszett, néhol viszont nem (néhol pedig nagyon nem, lásd pl. Kurázsi története). Benyomásaimat egyikről és másikról is külön-külön már leírtam, így most csak azt szeretném összegezni, ami valóban összeköti a két könyvet, és amiért szerintem felkerült a listára.

Az első és legfontosabb, amiről egyébként mindkét kötet kapcsán külön is írtam, a vallás. A reformáció idején járunk, amikor ez az egész téma elég zavaros. Az író nagyon okosan nem foglal állást, nem áll ki egyik felekezet mellett sem, csupán istenfélő életre buzdít. Ahogy ezt tette, az nekem, mint egy nem gyakorló katolikusnak, többnyire tetszetős volt. Bár sokszor kiemelte magát Istent is, pont ugyanannyiszor emelte ki azokat az emberi erényeket, amelyeket napról napra gyakorolnunk kéne. A miértekben ugyan nem értünk egyet, de magam is azt vallom, ha jobban betartanánk például a tízparancsolatot, boldogabban élhetnénk.

Maga az író sem titkolja egyébként, és főként a második kötetben több helyen is olvasható, hogy gyakorlatilag a példás életre való nevelés a célja ezzel a könyvvel. Továbbá, hogy azért ültette át a „példabeszédeit” ilyen szórakoztató történetekbe, mert úgy gondolja, hogy ebben a formában fogékonyabbak rá az emberek. Nos, nálam abszolút elérte vele a célját.

Itt kell megjegyeznem azonban, hogy én azt hittem, a második kötet is Simplicissimusról fog szólni, és arról, hogy a lakatlan szigeten végbement megtérése után hogyan fogja jobb belátásra bírni az embereket, de tévednem kellett. Sőt, azt kell mondjam, teljes mértékben visszasüllyedt korábbi romlott életvitelébe.

A másik kiemelendő téma, a háború. A 30 éves háború idején játszódnak a történetek, főként az első kötet. A könyv végén lévő tanulmány azt írja, hogy ma azért értékelik/jük nagyra ezt a könyvet, mert rengeteg hiteles történelmi adatot tartalmaz. Ennek én nem néztem utána, de az tény, hogy rengeteg eseményt megörökít a háborúból, amelyek a jegyzetek szerint valóban meg is történtek. Ezenkívül többé-kevésbé időrendben követi az eseményeket, de említés szintén szerepelnek benne neves emberek is, hadvezérek és más fontos személyek, illetve helyszínek. Ez tényleg hasznos és dicséretes, de ami számomra még érdekesebb volt, az író saját véleménye a háborúról és a katonákról.

Ahogy az előző kérdésben sem, úgy ebben sem foglal állást az író. Nem az a célja, hogy meggyőzzön az egyik vagy másik oldal igazáról. Csupáncsak leírja, hogy a háború következtében látta, mennyire lepusztul a hazája, hogy szenvednek az emberek, a honfitársai, és hogy mit vált ki az emberekből a sok szörnyűség. És ami felettébb érdekfeszítő és szokatlan, leírja, hogy megkérdőjelezhető a katonák lojalitása, hiszen hol az egyik, hol a másik oldalon harcolnak, akárha zsoldosok lennének.

Összességében a könyvről azt mondanám, a két kötetet valahogy össze kellett volna gyúrni egy egységes egésszé, a sok sallangot pedig kihagyni, már ha valóban a tanítás volt a cél. De miért ne az lett volna, mikor maga az író árulta el nekünk ezt? Erről tehát felesleges tovább beszélni. A kevesebb néha több.

2015. január 17., szombat

Johann Jakob Christoffel von Grimmelshausen: A kalandos Simplicissimus 2. kötet

Kivégeztem Simplicissimus barátunk második kötetét. Felettébb érdekes volt. Kezdve mindjárt azzal, hogy nagyrészt nem is róla szólt. Ez a kötet ugyanis több különböző részből áll össze, több különböző főszereplővel.

Nem szeretném mindegyik részt külön bemutatni. Aki kíváncsi rá, az járjon utána maga. Csak néhány benyomásomat szeretném felvillantani. Az első két rész különböző okok miatt nagyon nem tetszett, és azt hittem, hogy az egész könyv kínszenvedés lesz, de szerencsére nem. Mert utána jöttek a magamban „Madárfészeknek” titulált részek, szám szerint kettő, és ezek nagyon jók voltak. Főleg az első. Kicsit visszatért az első kötet első száz oldalának érzése, visszakanyarodtunk a vallásos élet szépségéhez. A két „Madárfészek” egyfajta példabeszédek gyűjteménye volt, és ha többnyire erkölcstelen formában is, de nagyon tetszett, amiket megmutatott, a romlott emberi élet szeletkéit. Őszintén megfordult a fejemben, hogy valamelyik nap újra elmegyek egy misére. (Persze magamat ismerve erősen kétséges, hogy ez meg is fog valósulni, mivel annyi rettentő sok dolgom van. Bár mostanában úgy érzem, kezd javulni az időbeosztó képességem… Bocs ezért a mellékvágányért.)

A következő rész egy párbeszéd volt arról, hogy hogyan lehet legegyszerűbben meggazdagodni (vagy inkább hogy lehet gazdaggá spórolni magunkat), és hogy lehet aztán az összes pénzünket elherdálni. Nekem ez a rész is nagyon tetszett, de nem vettem belőle idézeteket, mert többnyire elég közhelyesek. Ennek ellenére szerettem.

A kötet végén volt még egy kis anekdotagyűjtemény, ami szintén elég szórakoztató volt. Bár amikor nők a nevetség tárgyai, azt nem mindig szeretem.

Kicsit furcsa volt ezt a könyvet olvasni, mert én arra számítottam, hogy Simplicissimus kalandjai fognak tovább folytatódni. De nem így lett. Épp ezért nehéz lenne erről a kötetről egységesen írni. Minden résznek más a főszereplője, és minden rész másról is szól. Ugyanakkor ennek a kötetnek is az a célja, és ezt maga az író is kijelenti most már, hogy példát állítson a jó keresztény emberek elé, hogyan éljék az életüket, hogy végül elnyerjék a mennyország kulcsát. Célt azonban kötve hiszem, hogy ért ez a könyv. Túl szétszórt, nem elég egyértelmű. S bár egy helyen azt is kiemeli az író, miért döntött emellett a megoldás mellett, én mégsem gondolnám, hogy ez így, ebben a formában működőképes lehet. Vagy talán tényleg úgy van, mint ahogy az egyik idézetben is lehet majd lentebb olvasni: a jó emberek megragadják a jót belőle, a rosszaknak pedig ez csak egy könyv marad, tele vicces és butuska történetekkel.

Néhány szösszenetet még így is kiemelnék, amelyek feltétlenül érdemesek az olvasásra:

·         3. rész 5. fejezet, amelyben totálisan kifigurázásra kerül a kereszténység és a reformáció révén létrejött új vallások szembenállása. Csak mert az ember úgy gondolná, ha valaki megér ilyen nagy pártszakadásokat, feltétlenül állást foglal. Számomra rendkívül szimpatikus, ahogy az író viszonyul ehhez a témához. (Ezt, ti. a véleményét még az első kötetben, Simplicius szájába adva közli is: még egyik felekezet sem tudta igazán meggyőzni arról, melyikhez is kellene csatlakoznia, hogy melyik az „igazi”.)

·         4. rész 2. fejezet, amelyben a természetet dicsőíti, hogy mennyi mindent tanulhatunk az egyszerű és együgyű(nek hitt) növényektől és állatoktól

·         Több helyen is ír arról, hogy a hitünk/hiedelmeink mennyire meghatározzák a valóságunkat (pl. 3. rész 12. fejezet; 5. rész/110)

 

További kiemelésre érdemes apróságok (szeretem az ilyesmiket, na):

·         Magyarország újból több ízben is feltűnik, például a messze földön híres szarvasmarháink J

·         elejtett megjegyzés egy korábban éppen a listáról olvasott könyvről, Az aranyszamárról

·         említés egy híres holland hajóskapitányról, bizonyos Jacob van Heemskerkről, akinek a sírfelirata állítólag a mai napig olvasható Amszterdam egyik templomában, az Oude Kerkben. Még soha nem voltam Amszterdamban, de ha egyszer eljutok, ez lesz az első, amit meg fogok nézni. (Bárkinek bármi infója van, megköszönöm, ha jelentkezik.)

·         Tudtátok, hogy bárminemű sérülés esetén a kötelezően előírt gyógykezelés a mozgás? Ezzel megelőzhető, hogy az alvadt vér egy helyre gyűljön a testben, és leülepedjen, és további bajt okozzon. (Az egyszerű ember történelmének egy apró szeletkéje. Rajongásom tárgya.)

 

„Nemes, szépséges hölgy… testemet ugyan rögtön újra szabaddá tette a fátum, de egyebekben teljesen rabszolgája maradtam, és most nincs más vágyam, és azért is jöttem ide, csak hogy hölgyem szájából halljam az ítéletet: élet vagy halál. Élet akkor, ha megkönyörül szánalomra méltó foglyán, a szerelem súlyos börtönében részvétével vigasztalja, s megmenti a haláltól; vagy halál, ha nem részesülhetek kegyelmében és viszontszerelmében, vagy hölgyem szerelmére méltatlannak találtatom.”

„Akkor követsz el bolondságot, amikor azt hiszed, hogy szabadságodat élvezed, holott a bűn szolgája, az ördög rabja és sajnos Isten ellensége is vagy.”

„Mert a tulajdon a gazdája szabad lelkületét elkínozott rabszolgalélekké nyomorítja, mártíromságba dönti…”

„Ott, ahol az apát kezdi a kockavetést, nem lehet a játékot a barátoknak sem megtiltani.”

„Az a bölcs és tudós, aki jóra tud mindent váltani.”

„A vélt enyém-tiéd, ahogy azt egyik is, másik is állítja: ez okoz minden háborút…”

„Erre Jupiter megparancsolta Marsnak, hogy úgy járjon el Ceres bőségszarujával, ahogy a túlzsúfolt kaptárral szokás: egy kicsit meg kell metszeni és kifosztani, hadd lássák, vajon a szükség és szegénység önismeretre ébreszti-e az embereket, és felfedi-e előttük tulajdon hibáikat, hogy helyrehozzák azokat.”

„Amint a méhek mézet színak a virágból, a pókok pedig mérget, úgy merítenek a jó emberek jót a könyvekből, a rossz emberek pedig rosszat. Nem lehet egyetlen könyv sem olyan megbotránkoztató, hogy jámbor ember valami jót ne tanulhatna belőle, és egyetlen könyv sem lehet olyan istenfélő, hogy egy hibbant ember ne lelne benne valamit, ami őt az ő zavarodott gondolataiban, véleménye szerint, meg ne erősítené.”

„…amióta hadi fegyverek kerültek a kezem ügyébe, jó néhány derék anyának gyermekét fektettem le aludni gyöngédség nélkül, aljas művészeteim segítségével.”

„…mit ér sokat szerezni, ha nem tudjuk fel is használni?”

„Égen-földön minden dolog/a gazdagság körül forog./A Pénzes ember bölcs, erős,/nagyrabecsült királyi hős,/minden lehet, amibe fog.”

„…a piac tanít meg vásárolni.”

2014. december 31., szerda

Összefoglaló 2014 + videó + kihívás

Következzen a szokásos (oké, még csak egyszer volt, de jövőre már tényleg szokásos lesz) év végi összegzés. Idén a következő könyveket sikerült elolvasnom a listáról:

·         A bambuszgyűjtő öregember története

·         Vízparti történet 1-2-3

·         Az aranyszamár

·         Celestina

·         Lazarillo de Tormes élete, jó sora és viszontagságai

·         Gargantua és Pantagruel

·         A lusiadák

·         Don Quijote

·         Cléves hercegnő

·         A kalandos Simplicissimus 1.

Ha a Vízparti történet három kötetét külön könyvnek tekintjük (és miért ne tekintenénk annak, hiszen fizikailag három különálló könyvről van szó), akkor ez testvérek közt is tizenkét könyv. Vagyis átlagban havi egy könyv. Ez mondjuk nem olyan rossz, de jövőre mindenképp szeretnék javítani a részidőn. :D

A kedvencem a listából a… jó ég, nem is tudok választani… :D A Lazarillo, A lusiadák és a Cléves hercegnő is tetszett, bár egyik sem hengerelt le. Ezt csak abból látom, hogy így utólag visszatekintve hosszú távon egyik sem hatott rám. Még várom az igazit… :D :D

Még két dolgot szeretnék megemlíteni. Az egyik egy videó, amit valamelyik nap találtam youtube-on, és itt meg is osztom, Simplicissimus kalandjai filmen, németül tudók előnyben. ;)


A másik, barátnőm meginvitált egy olvasós kihívásra:

Kép forrása: Pinterest

Megkérdeztem tőle, ér-e úgy is, ha néhányat az 1001-es listás könyvvel lövök ki. Beleegyezett, úgyhogy hajrá. Szerintem izgalmas évnek nézek elébe. :)

Szépséges-boldogságos új évet kívánok mindekinek!

2014. december 26., péntek

Johann Jakob Christoffel von Grimmelshausen: A kalandos Simplicissimus 1. kötet

Következzen az év utolsó könyve, a kimondhatatlan és leírhatatlan című (ötödjére sikerült jól leírnom J) A kalandos Simplicissimus. A két kötetes mű második kötetének végén található tanulmány szerint ez egy pikareszk regény. A wikipédia szerint (tudom, nem túl jó forrás, de javítsatok ki, ha tévedett) a pikareszk regény kópé- vagy kalandorregény, melynek főszereplője a társadalom peremén élő ember, aki saját eszessége és ügyessége révén próbál boldogulni. Nos, ez a meghatározás erre a könyvre száz százalékosan igaz.

Főszereplőnk Simplicius Simplicissimus (másodjára sikerült jól leírnom, fejlődök… J) egy parasztcsaládban nevelkedik, ahol teljesen el van zárva a külvilágtól. Ennél jobban már nem is élhetne a társadalom peremén. Annyira együgyű, hogy még a nevét sem tudja. Később egy remetéhez kerül, ő nevezi majd el Simpliciusnak, éppen együgyűsége miatt.

Simplicius mindenféle nagyszerű kalandokba keveredik, miután remete tanítója meghal. Udvari bolond lesz egy város uránál, később katona, aztán tanító Párizsban, aztán megint katona, feleségül vesz egy lányt, aki később meghal, születik megszámlálhatatlanul és követhetetlenül sok gyereke, újból megházasodik, aztán újból özvegy lesz, majd földbirtokos paraszt, csodás kalandokat él át, míg végül egy lakatlan szigetre kerül, ahol nagy boldogságban él egyedül.

Most, így utólag átgondolva teljesen olyan, mintha kicsit keretben lenne ez az egész első kötet. Onnan indulunk, hogy Simplicius a remeténél beavatást nyer a keresztény vallás tanaiba, és az első száz oldalon keresztül rendkívül istenfélő életet él.  Itt kell feltétlenül megjegyeznem, hogy míg a végére nem értem ennek a száz oldalnak, gondolkodás nélkül kijelentettem volna, hogy az összes elolvasott könyv közül eddig ez a legjobb. Ez a száz oldal elmondhatatlanul nagyon tetszett. Pedig nem vagyok egy vallásos ember, de szerintem épp ezért érintett meg annyira. Mert a főszereplő a maga egyszerűségével éppen azokat a dolgokat tette magáévá az egész keresztény vallásból, amelyeknek szerintem a legfontosabbaknak kellene lenniük: a tisztességet, a becsületességet, a jóra való törekvést. A tíz parancsolatot tartotta élete fonalvezetőjének, egyszerűen csak azért, mert úgy gondolta, hogy az a helyes, ha nem lopunk, nem csalunk, és nem bántjuk az embertársainkat. Mikor először elkerült a városba, az emberek közé, rácsodálkozott, milyen romlott életet él ott mindenki.

Rengeteg fantasztikusan egyszerű, de ugyanakkor nagyszerű leírás található az első száz oldalon, amelyeket most szeretnék kiemelni, hogy ha bármikor bárkinek a kezébe kerül ez a könyv, legalább ezeket a részeket olvassa el.

·         Az első könyv (a kötet könyvekre, a könyvek pedig fejezetekre van osztva, tehát jelen esetben az első könyv nem fizikai értelemben értendő, hanem irodalmi értelemben) huszonnegyedik fejezetében a bálványimádásról ír, hogy mennyi mindent tisztelnek jobban az emberek, mint Istent. (És Isten alatt itt általában nem a „személyt” kell érteni, hanem amit képvisel, a szeretetet, a becsületességet.)

·         Szintén az első könyv harmincadik fejezetében arról értekezik, mennyire káros az alkohol, és mit képes tenni az emberekkel.

·         A második könyv huszadik fejezete a szerencsejáték káros hatásairól szól.

A kerethez visszatérve, az utolsó, hatodik könyv pedig úgy végződik, hogy Simplicius egyedül marad egy lakatlan szigeten, aminek felettébb örül, mert így az emberek nem csábíthatják bűnre, és újra Isten szolgálatának szentelheti az életét. Bár azért azt meg kell jegyezzem, hogy ezt a fajta visszatérést én a magam részéről már nem éreztem igazán őszintének. Ellenben az is tény, hogy bár egyszer egy hajós felajánlotta Simpliciusnak, hogy visszaviszi Európába, de ő nem fogadta el, és ez mindenképp dicsérendő.

Isten megtalálása és újramegtalálása közt azonban Simplicius volt a világ legnagyobb gazembere. Lopott, fosztogatott, öldökölt, paráználkodott, és mindezeket annyiszor megtette, ahányszor csak tudta. Vagy talán még többször is. Megrészegítették őt a földi dolgok, és ez engem nagyon elkeserített, mert az első száz oldal után nem számítottam ilyen drámai fordulatra. Mindazonáltal, ha nincsenek elvárásai az embernek, akkor viszont lehet egy izgalmas könyv, mert tényleg rengeteg minden történik a főhőssel.

Volt egy második váratlan fordulat is, méghozzá az ötödik könyvben. Egészen addig ugyanis teljesen emberi volt minden esemény, az ötödik könyvtől azonban történt néhány fantasztikus dolog, például Simplicius rövid látogatást tett egy tó fenekére, a sellők birodalmába. Ez nagyjából valahol a négyszázadik oldal környékén történt, tehát annyira nem várt dolog volt, hogy nagyon meglepődtem, miért kellett ilyesmit beleírni, mikor előtte teljesen valóságos dolgokról volt szó. Nem is igazán értettem, mi volt ezzel az író célja, hacsak az nem, hogy megmutassa, milyen szerencsések vagyunk Isten kegyeltjeiként, de ezt szerintem máshogy is meg lehetett volna mutatni.

A vallásosságtól eltekintve, mert én mégiscsak ezt éreztem a könyv fő motívumának, az író rengeteg más dologról is roppant éleslátással ír. Például a könyv a harmincéves háború idején játszódik, és néhányszor bepillantást nyerhetünk konkrét, megtörtént, valós eseményekbe, és megismerkedhetünk valóban élő személyekkel, ami számomra, mint félig-meddig történész diplomával rendelkező ember számára roppant izgalmas volt. Azonfelül szeretnék itt megemlíteni további néhány fejezetet és részletet, amelyek rendkívül érdekesek:

·         Az első könyv tizenötödik fejezetében bravúros társadalom-leírást olvashatunk.

·         A második könyv tízedik fejezetében van egy rész a művészet megítéléséről (ti. hogy a nagy művészeknek kijár az elismerés).

·         A harmadik könyv negyedik fejezete arról szól, hogyan lehetne létrehozni az ideális államot.

·         A harmadik könyv tizenharmadik fejezete a pénzről, és az azzal járó pozitív és negatív dolgokról szól.

·         A harmadik könyv huszonharmadik fejezetében néhány ma is létező „betegség” (pl. irigység, mértéktelenség, düh, stb.) leírását olvashatjuk.

·         A hatodik könyv több fejezetében Simplicius azon elmélkedik, hogy vajon  a pazarlás vagy a fösvénység a nagyobb bűn.

Az író nagyon sok ókori és korabeli nevet, helyet, eseményt említ, ezért csak az első kötetben tizenegy és fél oldalnyi jegyzetet találhatunk, amelyek a jobb megértést segítik. Ezek nagy része igazából szerintem kicsit fölösleges volt, más részük viszont rendkívül érdekes. Most csak egyet szeretnék kiemelni. Egy helyen az író a „kalendáriumot csináltam” szófordulatot használja, ami jelent esetben annyit tesz, hogy gondolkodni, tűnődni valamiről, illetve számba venni a lehetőségeket. Nekem ez a kifejezés nagyon megtetszett.

Még egy érdekességet szeretnék kiemelni, mielőtt átadom a helyet az idézeteknek. Ez pedig a könyv magyar vonatkozása. Az ötödik könyv tizenkilencedik fejezetének alcíme: Egy s más a magyar újrakeresztelkedőkről és életük módjáról. A leírásban a hangsúly inkább az újrakeresztelkedőkön van, mint a magyarokon, de azért mégiscsak megemlítésre kerültünk egy újabb könyvben, amely rajta van az 1001-es listán. Ezen kívül a hatodik könyv tizennegyedik fejezetében a következő szerepel: „…ugyancsak egy kutat Magyarországon, a Szepesség közelében, amelynek vize szétmarja a vasat, jobban mondva olyan anyaggá változtatja, amelyből aztán tűz segítségével rezet készítenek, az eső pedig vitriollá változik;…” Izgalmas lenne utánajárni ennek, hiszen minden ilyen leírásnak van valami valóságalapja. (A tanulmány szerint azonban Grimmelhausen sosem járt Magyarországon. Kár. Bár ezt szerintem nem jelenthetjük ki egyértelműen. A történelmi ténykezelés a vesszőparipám…)

„Hasztalan kiáltozás helyett hallgasd meg inkább utolsó intelmemet: mind jobban és jobban ismerd meg tenmagadat; és ha olyan öreg lennél is, mint maga Matuzsálem, szívedben akkor is őrizd meg ezt a tanítást. Mert a legtöbb ember elkárhozásának az az oka, hogy nem tudja magáról, ki is ő, és mivé lehet, vagy mivé kell lennie.”

„A nyáj elé ifjú birkát/tesznek meg vezetőnek,/s ez mégis sok-sok éven át/jól összetartja őket./Megbízhat benne pásztora,/bár ifjúkorát éli - /a korból nem szabad soha az erényt megitélni.”

„Valóban, szépséges hölgyem, igaz szívemből sajnálom, hogy balszerencsénk nem engedi tisztes helyen élveznünk a szerelem gyümölcseit. Mindazonáltal szavamra mondhatom, hogy Szépséged jelenléte e megvetendő zugot a legkedvesebb paradicsomnál is bájosabbá varázsolja.”

„…a mélységesen jóságos Isten minden embernek ad annyi értelmet, hogy abban a helyzetben, amelybe ő juttatja, fussa is a maga életben tartására.”

„…sokan tévednek, amikor azt hiszik, csak nekik van eszük és ők a világ okosai; mert hát emberek laknak túl a hegyeken is.”

„A te életed nem élet volt, hanem halál; napjaid: egyetlen sötét árnyék, éveid: nyomasztó álom, gyönyöreid: súlyos bűnök, ifjúságod: képzelgés, jóléted pedig alkimisták kincse, kiszáll a kéményen és cserbenhagy téged, mielőtt észrevennéd!”

„Isten veled, Világ! Mert benned nem lehet bízni s tőled nincs mit remélni: a te házadban, ami elmúlt, az már semmivé is oszlott; ami jelenvaló, az eltűnik kezünk alatt, az eljövendő pedig még nem vette kezdetét; a legmaradandóbb is széthull, a legerősebb is eltörik, a legörökebb is végződik; így hát halott vagy te a halottak között, és száz esztendő alatt nm adsz nekünk egy órányi életet.”

„…aki a drága, visszahozhatatlan időt hiábavalóságokra fecsérli, az semmire pazarol el egy isteni ajándékot, amely avégből adatott nekünk, hogy lelkünk üdvösségén munkálkodjunk.”

„Ám közben a belső őrző, a józan ész világossága, a soha el nem némuló tanú, tudniillik a lelkiismeret sem mulasztotta el, hogy kinek-kinek idejében szeme elé ne tárja a maga hibáját és ne figyelmeztesse reá.” (Szerintem senki még ilyen szépen nem fogalmazta meg, mi a lelkiismeret.)

„…az ember, legyen barát vagy ellenség, csakis bűnbe sodorhat bennünket…”

2014. december 9., kedd

Off #3


Ha ilyen formátumban lenne meg a könyv, amit épp most olvasok (A kalandos Simplicissimus), biztosan gyorsabban haladnék. :) És amilyen vastag, tuti, hogy nem fáznék éjszaka!! :)

A kép forrása: http://www.woohome.com/interiors/28-things-every-bookworm-should-have-in-their-dream-home

Itt egyébként még egy csomó szuper könyves lakberendezési tárgyat láthattok. Én a magam részéről mindet elfogadnám! :)