Flaubert
Bovarynéját annak idején úgy tanultuk az iskolában, mint a realizmus első
mérföldkövét. És valóban, a történet meglehetősen földhöz ragadt volt. De
véleményem szerint nem ez a könyv legfőbb „erénye”.
Egészen
röviden – mert hát maga a könyv is csupán alig háromszáz oldal – arról van szó,
hogy főhősünk, Bovary doktor egy betege révén megismerkedik a szépséges
Emmával, akiből aztán egy csapásra a címszereplő Bovaryné válik. Bovarynének
elég elrugaszkodott elképzelései vannak az életről és a lehetőségeiről, ezért
meglehetősen boldogtalanul él a doktorral, és nagyjából minden második fickóba,
akivel megismerkedik, bele is szeret. (Bal)szerencséjére lesznek olyanok, akik
kihasználják Emma ilyen irányú, fölös energiáit, csakhogy ezzel végzetes
pusztulásba taszítják az egész Bovary családot.
Úgy
gondolom a könyvben
tárgyalt témák, úgy mint boldogtalan házasság, házasságtörés, hazugságok
hálója, azért nem
új keletűek már, nem Flaubert találta fel a spanyol
viaszt. Van viszont két dolog, ami az elődökhöz képest igenis újdonság. Az
egyik, hogy nem
emeli piedesztálra a szerető létet. Itt, kérem szépen, tűpontossággal
kerül bemutatásra, hogyan jut el egy asszony odáig, hogy a családi fészken
kívül keresi a boldogságot, és hogy mit tesz az idő a tiltott gyönyörök
boldogságával. Ráadásul
mindezt teljesen szokatlanul egy nő szemszögéből követhetjük nyomon.
Véleményem
szerint itt mutatkozik meg Flaubert zsenialitása (és újító szándéka egyben).
Sőt, azt lehet mondani, általában igen tehetségesnek és szerencsésnek mondhatja
magát az az író, aki belelát az ellenkező nemű főszereplője fejébe, és ilyen
pontosan meg is tudja fogalmazni a gondolatait, érzéseit.
Emma
nő, amiből egyenesen következik, hogy élete első legjelentősebb eseménye a
férjhez menetele lesz. Automatikusan ettől várja a boldogságot, de maga sem
tudja, mi lenne pontosan ez a boldogság. Az viszont elég hamar kiderül számára,
hogy Bovary nem fogja tudni boldoggá tenni. Nem igazán szerelmesek egymásba,
inkább amolyan kölcsönösen előnyös kapcsolat alapon házasodnak össze. Ami
persze nem elégíti ki Emmát. Viszont minden férfiba, aki csak egy kicsi
figyelmet is fordít rá, beleszeret.
Eleinte
egész jól ellenáll az érzéki örömökkel kecsegtető út csábításának. Sőt, egy-egy
gondolatbeli botlása után az erényes háziasszony mintaképe válik belőle.
Egészen addig, míg nem jön a következő. És hát bizony várható, hogy egyszer
valaki célba fog érni. Onnantól pedig nem lesz megállás a lejtőn. Emma egy
egész hazugsághálót sző a tettei köré. Egyenesen fáj nyomon követni Bovary
vakságát és érzéketlenségét(?), de még fájóbb látni azt, hogy Emma nem csak a
házasságukat, hanem az egész családjukat teszi szép lassan tönkre.
Nem
kapunk ettől a könyvtől se többet, se kevesebbet, mint a házasságtörés lehető
legpontosabb leírását. Illetve talán egy picivel mégis többet kapunk. Telistele van ugyanis a könyv
messzemenőkig precíz és részletes, ugyanakkor teljesen felesleges leírásokkal
és gyönyörű hasonlatokkal. Ez jól mutatja Flaubert
ingadozásait a két irányzat, a romantika és a realizmus között. Továbbá hogy
mennyire új terep volt a női lélek rejtelmeiben való kutakodás, azt az is jól
jelzi, hogy Flaubert
igen gyakran elveszett más, férfi szereplők leírásában. A
történet maga például Bovary gyerekkorának és első házasságának bemutatásával
kezdődik, valamint elég részletes képet kapunk a gyógyszertárosról, az ő
életének apró-cseprő ügyeit még Emma halála után is követjük.
A
maga korában ez a könyv bizonyára jelentős mű lehetett. És ha az ember megpróbálja így,
többé-kevésbé időrendi sorban olvasni a könyveket, akkor fel is lehet fedezni
benne újdonságokat, amik miatt mindenképp említést érdemel.
De összességében rám nem volt kimondottan nagy hatással. Habár azt még egyszer
el kell ismernem, hogy Flaubert lélekbúvárkodása mesteri.
Ugyanakkor
épp ennél a könyvnél volt az az érzésem, hogy szívesen
olvastam volna Emma gondolataival párhuzamosan a Charles-éit is.
Érdekelt volna, hogy ő mit érez, és mi a véleménye bizonyos dolgokról, és hogy
tényleg ennyire nem látta-e, hogy nincsenek rendben a dolgok a háza táján.
Utalás
történik Az ezeregy éjszaka meséire, A párizsi Notre-Dame-ra és az Emil, vagy a nevelésrőlre.
„A
szíve is olyan lett, mint a cipője: ahogy hozzádörgölőzött a gazdagsághoz,
megfogta valami, és soha többet nem jön le róla.”
„…nincs
az a szerelmi vihar, amely úgy lehűtené, úgy pusztítaná a szerelmet, mint a
pénzkérés.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése