Utolsó kiadás: 2004, Magvető Kiadó
Nagy
izgalommal vágtam bele Goethe harmadik és egyben utolsó listás könyvébe, mert a Goethe
kedvelésem állása eddig 1-1 volt. Az ifjú Werther szenvedései ugyebár az egyik nagy kedvencem tőle, a Wilhelm Meister tanulóévei
viszont nem hagyott bennem túl jó emlékeket. Így kíváncsi voltam, hogy vajon a
Vonzások és választások merre billenti ki a mérleget. Nos, előre lelövöm a
poént, az
állás 1,5-1,5-re változott.
A cím esetünkben
nagyon találó, a könyv az emberi kapcsolatokról, vonzalmainkról és
választásainkról szól. A főszereplőink egy házaspár, Charlotte és
Eduard, akikkel épp egy dilemma kellős közepén
ismerkedhetünk meg. Eduard szeretné meghívni az egyik barátját magukhoz lakni,
Charlotte pedig ki akarja venni a nevelőintézetből elárvult rokonát. De míg
Eduard támogatja Charlotte ötletét is, sőt, a saját tervének támogatását látja
benne, addig Charlotte nagyon is ellenzi mindkettőt. Az ő álláspontja az, hogy
sokkal könnyebb ellenállni a kísértésnek, ha eleve kiiktatjuk a kísértésnek még
csak a lehetőségét is. Végül azonban mégis úgy döntenek, hogy magukhoz veszik
a kapitányt és Ottiliát.
Talán
nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a két „idegen” beköltözésével a
kapcsolati szálak totálisan összegubancolódnak. Viszont az egyik újonnan alakult
kapcsolat sokkalta erősebb lesz, mint a másik. Ezzel önmagában még nem lenne
semmi baj, annak ellenére, hogy ugyebár egy házasság felbomlását követhetjük
végig.
Ahhoz,
hogy megértsük, mi is itt tulajdonképpen a baj, tudnunk kell még két tényt.
Illetve az egyiket már említettem, Ottilia helyzetéről van szó, hogy tudniillik
az ő sorsa Charlottétól függ, hiszen ő az a gazdag rokon, akinek köszönhetően
Ottilia kényelmesen élhet. A másik pedig az, hogy Charlotte és Eduard igencsak
megküzdöttek a kapcsolatukért. Ők már fiatalon is szerették egymást, de sajnos
a családjaiknak más terveik voltak velük. A válás akkoriban még nem volt egy
népszerű dolog, így csak a véletlenen múlt, hogy mindketten elvesztették a
párjaikat, és így összeházasodhattak.
Azon
már fel sem húztam a szemöldököm, hogy Eduard totálisan beleszeretett
Ottiliába, és a korábban elképzelhetetlen válást is simán bevállalta volna,
sőt, egyenesen szorgalmazta is. Sokkal inkább meglepett Ottilia, aki hálával
tartozott volna Charlotténak,
amiért
nem jutott koldusbotra, ellenben a könyv végéig egyszer sem fordult meg a
fejében, hogy azzal, hogy elszereti Charlotte férjét, fájdalmat okozhat épp a
saját jótevőjének.
Nem,
nem és nem! Ezt egyszerűen nem tudtam megérteni. Ráadásul a könyv második
felében az
volt az érzésem, hogy Goethe megpróbálja piedesztálra emelni Ottiliát, és ezt
sem értettem. Ő
volt ebben a könyvben az abszolút gonosz karakter, hiszen úgy tűnt, tisztában
sem volt a gonoszságával, így nem is ébredt fel a lelkiismerete. Vagyis csak
eléggé későn.
Ennek a könyvnek
szerintem sokkal inkább Charlotte volt a hőse, aki egyrészt maga is beleszeretett
valaki másba, viszont egyértelmű volt számára, hogy sem a házasságtörés, sem a
válás neki nem járható út, így hamar rövidre zárta a kapitánnyal kezdődő
románcot. Valamint igen hamar ráébredt, hogy Eduard szerelmes Ottiliába, mégis
azon dolgozott, hogy megmentse a kapcsolatukat. Aztán később, a végkifejletben
belátta, hogy Ottiliának és Eduardnak együtt kell lenniük, és hajlandó volt
gyakorlatilag bármire, amit a férje javasolt. Még arra is ígéretet tett, hogy
hozzámegy a kapitányhoz, miután Eduard gyakorlatilag rátukmálta őt a barátjára.
És mindezt olyan nyugodtan vette tudomásul, ami szerintem csodálatra méltó.
Én
készséggel elhiszem, hogy léteznek akkora szenvedélyek két ember közt, amit
egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ugyanakkor ha már az ember
házas – és ez engem most kifejezetten közelről érint
ugyebár – akkor
szerintem ennek nem úgy kéne működnie, hogy eldobok mindent, és vakon követem a
vonzalmam. Elvégre okkal házasodtam össze épp a házastársammal. És
ugyebár Charlotte és Eduard esetében sem kényszerházasságról van szó, hanem egy
éveken át húzódó, kitartó lángolásról. Azt várná az ember, hogy ha már ilyen
szerencsésen egymásra találhattak, akkor a kapcsolatuk szent és sérthetetlen
(még ha önmagában a házasság talán nem is tenné azzá).
Azt pedig, amit
Ottilia művelt a teljes könyvön át, tényleg, az utolsó oldallal bezárólag, az
számomra totál felháborító. Mert az elején úgy lett
beállítva, mint csendes, magának való és jól nevelt lány, de egy szemétláda
volt azzal, hogy bátorította Eduardot, és ezzel szétrombolta a megmentője
házasságát. És az utolsó pillanatig undorítóan viselkedett,
mert például még a könyv vége felé is megígérte Charlotténak, hogy nem beszél
többet Eduarddal, és visszamegy a nevelőintézetbe, de aztán csak visszafordult
útközben, és mind együtt maradtak, mint egy nagy, „boldog” család.
A férfiakról
nagyon nem tudok nyilatkozni.
Eduard
ment a farka után természetesen (már bocsánat a kifejezésért), a kapitányt
pedig olyannyira nem ismerhettük meg behatóbban, hogy a nevét sem tudtuk meg.
Szóval
ez
a könyv nagyon tetszett volna, ha A) nem érzem azt, hogy Goethe már-már
isteníti Ottiliát és B) Ottilia főgonoszként megkapta volna méltó büntetését. De sajnos az A pont nagyon is
megtörtént, a B viszont a legkevésbé sem, így számomra ez egy félig-meddig jó
könyv volt.
Rögtön
egy idézettel kezdenék, amit azért írok ide, és nem a többi idézet közé, mert
szerettem volna kiemelni. Mivel jómagam most házasodtam, kifejezetten
érdekelnek a házassággal foglalkozó könyvek, és talán ezért lehetett, hogy
nagyon fájt olvasni ezt a könyvet. Ez az idézet is a házasságról szól, és nagy
igazságot látok benne: „Az emberi lét annyira egybeforrott a szenvedéssel és az
örömmel, hogy egyáltalában nem lehet kiszámítani, mivel tartozik egymásnak egy
házaspár. Végtelen adósság ez, melyet csak az örökkévalóságban lehet betudni.
Hogy gyakran kényelmetlen, azt elhiszem, de épp ez a jó benne. Nem
házasodtunk-e egybe a lelkiismeretünkkel is, melytől gyakran szintén szeretnénk
megszabadulni, mert kényelmetlenebb, mint amilyen egy férfi vagy egy asszony
valaha is lehet?”
Amikor Charlotte lánya meglátogatja az anyját, majd minden este nagy társaság gyűlik össze, és ezen emberek szórakoztatására kitalálják, hogy híres festményeket fognak élő szereplőkkel megjeleníteni. Ez ismerős lehet azoknak, akik szeretik a Szívek szállodája című sorozatot, ott ugyanis egy egész epizódot építettek erre a játékra, és szerintem zseniális (az epizód is, de maga a játék is).
„Így
aztán, ti, nők, legyőzhetetlenek volnátok…, először okosak, hogy az ember ne
mondhasson ellent, aztán kedvesek, hogy szívesen engedjünk, érzelmesek, hogy ne
akarjunk nektek fájdalmat okozni, sejtelmesek, hogy megijedjünk.”
„…úgy
veszem észre, hogy a házasságban néha veszekedni kell, ha egymástól meg akarunk
tudni valamit.”
„…éppen
eléggé megtanulta életében, milyen nagyra kell becsülni minden igazi érzést az
olyan világban, melyben voltaképpen a közöny és az ellenszenv otthonos igazán.”
„A
munkában ugyanaz a helyzet, mint a táncban: akik lépést tudnak tartani, szükségszerűen
nélkülözhetetlenekké válnak egymásnak…”
„…de
innen se maradjon el a mész, a kötőanyag: mert amint az emberek is, akik
természettől hajlanak egymáshoz, még jobban összetartanak, ha törvény tapasztja
őket össze, úgy a kövek, melyek egyébként is összeillenek, még jobban
egyesülnek e kötőerő által…”
„Az
idő nem hagyja elvenni jogát, hogy úr legyen az embereken s emlékműveken.”
„Az
ember egy életen át hízeleg magának, de az élet nem hízeleg nekünk.” 188
„Miközben
az élet ragad magával bennünket…, azt hisszük, magunk cselekszünk, magunk
választjuk meg tevékenységünket, szórakozásainkat; de persze, ha közelebbről
megnézzük, látjuk, hogy csak az idő terveit és halamait vagyunk kénytelenek
végrehajtani.”
„A
növény azokra a makacs emberekre hasonlít, akiktől sok mindent meg lehet kapni,
ha a maguk módján kezelik őket.”
„Nyilván
a szárazföldön is előfordul hajótörés; ebből a leggyorsabban magunkhoz térni és
folytatni az életet, szép és dicséretre méltó dolog. Hiszen az életbe bele kell
számítani a nyereséget és a veszteséget is. Ki ne kovácsolna olyan tervet,
amelyben megzavarják? Milyen gyakran megyünk olyan úton, amelyről letérünk,
milyen gyakran térítenek el a határozottan magunk elé tűzött céltól, hogy
magasabb célt érjünk el! Az utas legnagyobb bosszúságára útközben eltörik egy
kerék, s e kellemetlen véletlen a legkellemesebb ismeretségekhez és
kapcsolatokhoz juttathatja, amelyek egész életét befolyásolják. A sors
teljesíti kívánságainkat, de a maga módján, hogy kívánságainkon túl is adhasson
valamit nekünk.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése