Az
elmúlt két hétben áttekintettük Gottfried Keller Zöld Henrik című könyvének
főbb eseményeit. Most pedig következzen az ilyenkor szokásos összefoglaló
véleményem.
Beszéljünk
mindjárt elsőnek a könyv címéről, mert én ugyebár emellett egyszerűen nem
mehetek el szó nélkül. Kivagyok attól, ha egy könyv címe egy név. Számomra
nem létezik ennél semmitmondóbb cím. Ha meglátnék egy hasonló könyvet egy
könyvesbolt polcán, holtbiztos, hogy még a fülszövegét sem akarnám elolvasni.
Itt mondjuk legalább egy minimális pikantériája van a dolognak, mert izgatottan
várhatjuk, mikor derül ki, hogy miért hívják a főhőst éppen Zöld Henriknek.
Csak hogy felcsigázzam a kedélyeket, elárulom, hogy tényleg ki fog derülni. De
többet ehhez inkább nem is fűznék hozzá, igyekszem túltenni magam ezen a cím
dolgon. (Habár a soron következő könyv is épp ilyen lenne, a Bede Ádám. Épp
ezért talán nem fog nagy meglepetést okozni, ha elárulom, nem az lesz a következő néhány bejegyzés témája…)
Tegyünk
most még egy rövid kitérőt, mielőtt a lényegre térnénk, és tekintsük át gyorsan
Henrik szerelmi életét. Erről csak annyit szeretnék megjegyezni, hogy főleg az
első kötetben még bőszen jegyzetelgettem Annáról is Juditról, de a második kötetben egyértelművé vált, hogy a szerelem ebben a történetben csak egy mellékzönge.
Teljesen
lényegtelen, hogy milyen volt Anna, milyen volt Judit, milyen volt velük
Henrik, és ők ketten hogy viszonyultak egymáshoz, mert a történet végére
egyáltalán nincsenek befolyással. Ennek nyilván megvannak a maga okai, bizonyos
történések elterelték róluk a figyelmet, és kár azzal vesződni, hogy
végiggondolnánk, mi lett volna, ha. A tények azt mutatják, hogy abszolút felesleges
velük foglalkozni, jöttek és mentek a történetben, üde színfoltok voltak, ahogy
egyébként a többi nő is, de ezzel véget is ért a szerepük.
Mert
hogy a
lényeg itt az a „szakmai” életút, amit Henrik bejár. Ugyebár viszonylag korán eldönti,
hogy festőművész szeretne lenni. Miután kicsapják az iskolából, különböző
mesterekhez csapódik, akik mondjuk inkább ártanak szegény gyereknek (és a
pénztárcájának), mint használnak. Később pedig elszánja magát arra a bizonyos
tanulmányútra, ami végül eléggé félresiklik.
De
ne szaladjunk ennyire előre, ugorjunk csak vissza azokra a bizonyos mesterekre.
Csak nekem tűnt úgy, hogy ez a mi jó Henrikünk mindenhol a munka könnyebbik
végét akarja megfogni? Még a legrosszabb mesterektől is lehet valamit tanulni,
ha mást nem, azt, hogy milyen az a rossz mester. Mégis nekem az volt az
érzésem, hogy Henrik soha semmit nem tanult.
Viszont
a mesterek felügyelete alatt legalább még festett. Mikor viszont elutazott, az
ecsetet bizony messze elkerülte. Ez engem egyrészről mérhetetlenül felbosszantott,
másrészről pedig megijesztett.
Milyen
helyzetben is volt tulajdonképpen Henrik? Az apja meghalt, amikor Henrik még
kisgyerek volt. Az apai örökséget mind eltapsolta az utazására és az
ottani életére, az anyjának kölcsönöket kellett felvenni, hogy pénzelni tudja a
fiát, aki még arra sem volt képes, hogy egy köszönőlevelet írjon neki. Mindezek
mellett pedig még az sem jutott eszébe, hogy teszem azt, fessen egy képet. Mikor
már nem volt bőr a képén, hogy az anyjától kérjen pénzt, akkor is inkább eladta
a régi, fiatalon festett képeit, és azok árából élt, amíg tartott. És mikor
eladta az utolsó képét, akkor sem arra a következtetésre jutott, hogy a fenébe
is, kéne még egyet festeni, hogy azt is eladhassam. Hanem szomorúan és
beletörődve a kudarcba úgy döntött, hogy hazakullog. Ebben a
történetben én egy szemernyi fejlődést nem fedeztem fel.
Sokkal
inkább volt ez az ingyenélés művészetének kézikönyve.
A
végső döfést pedig ott vitte be a sztori, amikor Henrik összetalálkozott azzal
a gróffal, aki korábban a városban megvette az összes képét. A gróf hajlandó
volt a képeket még egyszer, ezúttal személyesen Henriknek kifizetni. Sőt,
rábírta, hogy újabb képeket fessen, amiket aztán igen előnyösen sikerült
eladatnia a városban. Magyarul ez a szerencsétlen flótás végre talált egy
mecénást, aki igazán elindíthatta volna a művészi pályán, mert az már akkor is
úgy működött, mint manapság, hogy sokkal könnyebb befutni, ha van egy megfelelő
ismerősöd. (Bocsánat a keserűségért, de pontosan ezt épp jómagam is
tapasztalom.) De nem, ő ekkor már elkönyvelte magát középszerűnek csak azért,
mert a meg nem festett képeit nem tudta eladni.
Tulajdonképpen
fogalmam sincs, mi lett volna az író célja ezzel a regénnyel. Henrik ugyanis
egy olyan életről mondott le, amit nem is ismert meg, véleményem szerint
ugyanis egyáltalán nem indult el a művésszé válás útján. A lehető legkevesebb energiát
fektette a festésbe, és mire a sors dobott neki egy mentőövet, addigra pedig
dacosan elhatározta, hogy inkább a kényelmes, biztonságos, de unalmas hivatali
munkát választja. Vagyis szerintem ennek a könyvnek egyáltalán nem volt
tanulsága, mert a végeredmény nem egy fejlődés következménye volt, csupán buta
emberi döntéseké. E történet alapján nem azt szűrtem le, hogy Henrik
ráébredt a tehetségtelenségére, megbékélt a sorsával, és kihozta a helyzetből a
lehető legtöbbet. Sokkal inkább úgy, hogy simán csak lusta volt, és az
egyszerűbb utat választotta.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése