Végére
értem a listás Dosztojevszkij életműnek. Négy
könyve van a listán, a Feljegyzések az egérlyukból, A félkegyelmű, a Bűn és bűnhődés és Az ördöngősök.
Én
ebben a sorrendben olvastam őket: 2021-ben olvastam a Feljegyzések az
egérlyukbólt, 2022-ben A félkegyelműt és a Bűn és bűnhődést, és idén, 2025-ben
Az ördöngősöket.
Az
első megjelenésük sorrendje viszont a következő: Feljegyzések az egérlyukból
(1864), Bűn és bűnhődés (1866), A félkegyelmű (1869), Az ördöngősök (1872).
Majdnem jó sorrendben sikerült olvasni. 😊
A
molyos értékeléseim szerint pedig a következőképpen alakul a lista, kezdve a
legalacsonyabb értékeléssel: Bűn és bűnhődés (0,5 csillag), Feljegyzések az
egérlyukból (1,5 csillag), Az ördöngősök (2 csillag), A félkegyelmű (3
csillag).
És
e
négy könyv alapján sikerült megfejtenem, mi a bajom nekem Dosztojevszkijjel. Mert
az az értékelésekből is látszik, hogy ő és én nem találtunk egymásra. Ami
egyébként igen sajnálatos, mert kiváló témákat választott
a regényeinek. A négy könyvből egyedül a
Bűn és bűnhődés témájával nem voltam kibékülve.
Ez
a bizonyos baj talán részben összefügg(het) a fordítással is, de én ezt nem
tartom túl valószínűnek. Arról van ugyanis szó, és ezt már említettem A
félkegyelmű és Az ördöngősök értékelésében is, hogy Dosztojevszkij
regényeinek a cselekménye, a szereplők motivációja és mondanivalója sokszor túl
ködös. Dosztojevszkij úgy ír egy
szereplőről, vagy éppen úgy ad szavakat egy szereplő szájába, mintha az a
szereplő egyébként országos cimbije lenne az olvasónak, nála jobban nem ismerne
senkit, és ha a szereplő azt mondja, hogy megyek, akkor az olvasó tudja, hogy
honnan, hova, miért, kivel, minek, meddig, és ezeket az egyébként sokszor
fontos információkat nem kell külön kifejtenie. Emiatt én egy csomószor
elvesztettem a fonalat a regényekben, nem igazán értettem, hogy pontosan mi és
miért történik, és ettől meg a lelkesedésem veszett el.
Szóval,
ez lehet, hogy az én szegénységi bizonyítványom, de én bizony sokszor nem tudom
dekódolni Dosztojevszkijt. És sokáig azt hittem, hogy ez úgy általában igaz az
orosz írókra. És az igazság az, hogy eddig nem sok mindenkinek sikerült
lenyűgöznie közülük, de azért van egy-két kiemelkedő mű (például a
Kreutzer-szonáta vagy az Oblomov). Sajnos Dosztojevszkij – számomra – pont nem az. De ha
mégis ajánlanom kellene tőle egy könyvet, az egyértelműen A félkegyelmű lenne.
(Vagy szinte bármi a Bűn és bűnhődésen kívül.) Zseniális a történet,
zseniálisak a karakterek, és aki le tudja küzdeni Dosztojevszkij stílusát, vagy
netán be is jön neki, az akár még kedvencre is találhat benne.
Melyik
távoli kultúrával ismerkednél meg szívesen és miért épp azzal?


Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése