Ma
még egyszer Dosztojevszkij általam utolsónak olvasott regényéről, Az
ördöngősökről lesz szó. Van ugyanis még egy aspektusa a
könyvnek, amit csak futólag érintettem, de ki szeretnék térni rá. Ez pedig nem
más, mint a politika. (A könyvről írt korábbi
bejegyzéseimet itt és itt éred el.)
Ugyan
nekem nem igen kenyerem a politika, ahogy erre már
itt például kitértem. Viszont
ez tényleg egy olyan mű, ahol muszáj erről beszélni. Kezdjük is mindjárt azzal,
hogy a
regénynek állítólag van valóságalapja. Ezt a nagy könyv is
megemlíti egyébként.
A
regény egyik fő momentuma Satov meggyilkolása, amely egy az egyben
megfeleltethető egy valóban megtörtént gyilkossággal. Ez
volt a Nyecsajev-ügy. Nyecsajev, a regénybeli Péter, aki egy titkos anarchista
társaság vezetője, megöli a társaság egyik tagját, miután árulással vádolta. És
ezzel a gyilkossággal kívánja a csoportot is „erősíteni”, méghozzá úgy, hogy
mindenkit bűnrészessé tesz.
A
politikával szoros összefüggésben életrajzi elemek is megjelennek a regényben. Dosztojevszkij
ugyanis tagja volt egy szélsőséges politikai nézeteket valló társaságnak, amely
nyomdát akart alapítani, hogy ott nyomtathassa ki saját röpiratait. Ez a
motívum is egy az egyben benne volt a regényben.
De
ha nem akarunk ennyire belemenni a dolgokba, már csak azt is
érdekes lehet megfigyelni, mennyi -izmussal ismerkedhetünk meg a kötetben. A
teljesség igénye nélkül íme egy felsorolás: anarchizmus, nihilizmus,
szocializmus, liberalizmus, ateizmus, despotizmus, proudhonizmus. A XIX. század
végén járunk ugyebár, amikor egész Európa lázban égett, minden téren nagy
változások történtek, és többen úgy vélték, hogy az ő -izmusuk fogja itt
megváltani a világot. De megjelenik a munkásmozgalomhoz szorosan
kapcsolódó Internacionálé (avagy Nemzetközi Munkásszövetség) is, amivel már
találkozhattunk a Germinalban.
Még
tovább egyszerűsítve a dolgot, az még számomra is
leszűrhető volt a regényből, hogy a politika szintjén az egyik fő motívum a
régi rend megdöntése. És az tulajdonképpen
szinte mindegy is, hogy mit jelent ez a régi rend. A lényeg, hogy többeknek
más elképzelései vannak arról, hogy hogyan számolható fel a leghatékonyabban ez
a régi rend, és hogyan kellene az új rendnek kinéznie. Ehhez
kapcsolódóan szeretnék néhány idézetet kiemelni a könyvből, amelyeket én
érdekesnek találtam:
„Egy
nép sem rendezkedett be a tudomány és észszerűség alapján; soha sem volt erre
példa, legfölebb csak elvétve, ostobaságból. A szocializmus már az ő lényegénél
fogva okvetetlenül ateizmus, mert mindjárt első sorban azt hangoztatja, hogy ő
ateisztikus szervezet s a tudomány és észszerüség alapján akar fölépülni. Az
ész és tudomány a népek életében mindig, most is, az idők kezdetén is csak
másodrangu, szolgálattevő szerepet vitt; igy is lesz az az idők végéig.”
„De
egy vagy két nemzedéknek a megromlása most föltétlenül szükséges; arra van
szükségünk, hogy az ember átváltozzék hallatlanul hitvánnyá, ocsmány, gyáva,
kegyetlenkedő, önző állattá.”
Von
Lembke (aki tulajdonképpen a régi rendet képviseli) a következőket mondja
egyszer Péternek: „Nagy a mi felelősségünk s mink ép úgy a köznek szolgálunk,
mint önök. Mi csak összetartjuk azt, amit önök szétráznak s a mi nélkülünk
széthullna jobbra, balra. Mi nem vagyunk az önök ellenségei, világért sem, mi
azt mondjuk önöknek: menjetek előre, haladhatok, még romboljatok is, t. i. azt,
ami elavult és megujitásra szorult; de mikor szükség van rá, mi önöket kellő
korlátok között is tartjuk s ezzel megmentjük önöket önmaguktól, mert mi
nélkülünk önök csak megbontanák Oroszországot, megfosztanák őt a tekintélyétől,
a mi feladatunk pedig épen abban áll, hogy ezt a tekintélyt fentartsuk. Értse
meg, hogy nekünk és önöknek egymásra kölcsönösen szükségünk van.”
És
végül íme két, Péter által felvázolt út a változáshoz: „…azt kérdezem én
önöktől: mi a jobb: a lassu út-e, szociális regények irása, irodai
meghatározása az emberiség sorsának ezer esztendőre, míg a despozitmus
nyugodtan nyelegeti azt a sültet, mely az önök szájába repül s amelyet önök a
szájok mellett mellett elszalasztanak, vagy pedig az, ha gyors tevésre
határozzák el magukat, bármi legyen is az, csak ha fölszabaditja az önök
megkötött kezeit és módot ad az emberiségnek, hogy maga rendezkedjék be a
társadalmában, még pedig tényleg, nem csak papiroson?”
A
regényből egyértelműen kiderül, hogy Péter a lehető legradikálisabb utat
választja, és nem érdekli, hogy ennek hány ártatlan ember esik áldozatul. Pontosan
ez az, ami a radikális eszmék egyik legnagyobb problémája szerintem. Hogy nem
veszi figyelembe az eseményeknek az egyik legmeghatározóbb tényezőjét, magát az
embert.
Úgy
hiszem, hogy erre jött rá Dosztojevszkij is, miután
elkapták a már fentebb említett radikális csoport tagjaként, bebörtönözték, és
– az utolsó pillanatban megúszva a halálbüntetést – kényszermunkára ítélték. És
talán éppen ezt a tudást, ezt a felismerést szerette volna ezzel a regénnyel
átadni a világnak. Hogy a radikalizmus
hosszú távon sosem lesz célravezető, mert figyelmen kívül hagyja az emberi
természetet.
És
akkor abba már nem is mennék bele, pedig szerintem ez is fontos aspektusa ennek
a témának, hogy igen erősen figyelembe kell vennünk itt Péter személyes
indíttatását is. És ez szerintem általánosságban igaz mindenféle radikális
csoport vezetőjére.
Bármilyen
meggyőzően tudnak is beszélni ezek a vezetők, bármilyen kecsegtetően is
hangzanak a gyors megoldások egy nagy problémára, érdemes higgadtan átgondolni
a dolgokat, nehogy úgy járjunk, mint szegény Satov. (Épp ezért végtelenül
furcsa nekem, milyen hamar kirekeszti a világ magából a csendes embereket, a
hangosakat pedig, mondjanak bármilyen ostobaságot, élteti. De ez a
gondolatmenet azért már igen messzire vezetne a regénytől, úgyhogy itt be is
fejezem. 😊)
Van
olyan ember a közvetlen környezetedben, akit kívülállónak tartasz? Ha igen,
miért tartod annak?


Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése