A
mai nappal véget ért a nyári szünet, innentől újra hetente jönnek majd az új
bejegyzések. És vágjunk is rögvest a dolgok közepébe. Ugyebár júliusban
foglalkoztam két bejegyzésen keresztül a Hiúságok vásárával, de a mondanivalóm
erről a könyvről még korántsem ért véget. (A két korábbi bejegyzést itt és itt
találjátok.)
Ma
egy újabb összehasonlítás következik, ezúttal pedig A Jarndyce-örökösöket és a
Hiúságok vásárát vetjük kicsit össze. Az összehasonlítás apropóját pedig
az adta, hogy mindkét könyv a korabeli társadalmat kívánta bemutatni (és talán egy kissé kritizálni).
Az
Örökösök elsőként 1853-ban jelent meg, a Hiúság vására néhány évvel korábban,
1847-ben (habár maga a történet még néhány évtizeddel korábban, a XIX. század
elején játszódik). Vagyis mondhatjuk, hogy nagyjából talán ugyanazt a
társadalmat igyekszik bemutatni mind Dickens, mind Thackeray. Én mégis egy
szakadéknyi különbséget éreztem a két társadalom közt, legalábbis eleinte.
Mert
mit
is látunk elég egyértelműen a korábban íródott és még korábban játszódó Hiúság
vásárában? Hogy egy kis ügyeskedéssel akárkiből lehet valaki. Hogy tulajdonképpen a „lordok háza”
megindult a felhígulás felé, hiszen Rebecca Sharp gyakorlatilag szinte a
legalacsonyabb szintről majdnem a legmagasabb szintre jut. Épp csak hogy az
uralkodó családjának tagja nem lesz, de azért azt eléri, hogy bemutassák az
uralkodónak, az pedig csak a legnemesebb nemesek kiváltsága. Ezzel
ellentétben a későbbi Örökösökben viszont inkább már azt látjuk, mintha az a
bizonyos „lordok háza” újra bezárult volna.
De
minél többet gondolkodtam ezen, annál inkább kezdtem rájönni, hogy rosszul
közelítettem meg az Örökösöket. Ott ugyanis én Esztertől vártam a kitörést,
elvégre úgy tűnt, származása révén (még ha fattyú is) a szereplők közül ő áll a
legközelebb a felső körökhöz. Csak hogy Rebecca Sharppal ellentétben neki egyáltalán
nem voltak ilyen ambíciói. Volt viszont valaki, aki igenis egyre feljebbre
hágott a gazdagok hátán, mégpedig az ügyvéd Tulkinghorn. Bár tény, hogy nem
csinálta olyan nyíltan, mint Rebecca, és nem is ugyanazok az ambíciók fűtötték.
További
hasonlóságok
voltak még, hogy a pénz ugyanúgy meghatározta az emberek helyzetét, és hogy a
nők kitörési pontja, vagy mondhatnám úgy is, hogy egyetlen működő lehetősége az
érvényesülésre a házasság volt.
Ezzel
szemben a férfiaknak több életpályamodell is a rendelkezésükre állt, ha
„semmirekellőek” voltak. És itt a semmirekellőség jelezheti pusztán csak azt a
tényt is, hogy egy módosabb családban második fiúként jöttek a világra. Például
a katonaság elég népszerű hivatás volt.
Mondhatjuk
tehát, hogy a két könyv többé-kevésbé elérte célját, mégis az egyikre öt
csillagot adtam a molyon, a másikra viszont csak kettő és felet. És felkeltette az
érdeklődésem, hogy hogy lehet az, hogy két nagyon hasonló témájú könyv ennyire
eltérő tetszést (vagy éppen pont, hogy nem tetszést) arat nálam.
Az egyik fő különbség,
amiben a titok legnagyobb része áll, az az, hogy bár Thackeray jóval több
szereplővel operál, mégis vannak neki főszereplői,
akik mentén kibontakozik a történet, és akiken keresztül kapcsolódhatunk a
többi szereplőhöz, akik által képviseltetve van gyakorlatilag a társadalom
színe-java. Ezzel szemben Dickensnél nem igazán emelhetünk ki főszereplőt, vagy
egyszerre mindenki az, vagy senki sem. Ugyan nála is több szálon fut a
cselekmény, de ezek olyan lazán kapcsolódnak egymáshoz, hogy az már szinte elhanyagolható.
Határozottan emlékszem, hogy írtam is az értékelésemben, hogy talán jobban
tudtam volna értékelni az Örökösöket, ha Eszter igazi főszereplőként lépett
volna színre.
Ezen kívül, a
magasabb célt – a korabeli társadalom működésének bemutatását – leszámítva a
Hiúság vásárának volt egy jól működő története. Ami annak ellenére is jól működött,
hogy igen gyakran váltakoztak a nézőpontok. Dickens könyvében viszont teljesen
félre lettem vezetve, már ami a cselekményt illeti. A sok szereplő csak mind emlegetett
egy bizonyos örökösödési pert, ami viszont egyáltalában nem jelent meg az
események sorában, és ez engem végtelenül bosszantott. Fogalmam sem volt
ugyanis, hogy mire akar kilyukadni az író. Egyrészről ott volt Eszter rejtélye,
ami érdekelt, tekintve, hogy Eszter karaktere nagyon szimpatikus volt nekem.
Aztán egy másik szálon ott volt Lady Dedlock rejtélye, meg a csavargó és a
fekete ruhás hölgy rejtélye és még egy csomó más rejtély is, de mivel nem
láttam, hová fog ez a sok rejtély kifutni, így nem is nagyon tudott lekötni a
történet.
Dickens
története nekem egyszerűen valahogy nem akart összeállni. Úgy jártam vele, mint pár évvel
ezelőtt decemberben, amikor meg akartam csinálni a szokásos mézeskalácsaimat a
jól bevált receptem alapján, de valamit sikerült benéznem, és a tészta olyan
gyenge lett, hogy egyszerűen lehetetlenség volt kinyújtani, állandóan
elszakadt. (Már az idegösszeroppanás szélén álltam, és egy jól irányzott
mozdulattal ki akartam dobni az egészet a kukába, de végül apukám megmentette,
és a kelleténél dagadtabb, de ehető mézeskalácsok lettek belőle.) A karakterek
szárazak voltak, és egyáltalán nem érdekelt, mi lesz velünk az egy Esztert
kivéve. Ezen
kívül pedig ugyebár a cím is totálisan félrevezetett. Egyszóval több sebből
vérzett a dolog.
Thackeray
szereplői viszont élettel teliek voltak, volt karakterfejlődés (igaz
ugyan, hogy nem pont ott és úgy, ahogy azt várná az ember), volt humor,
voltak benne érdekes fordulatok. Vagyis minden megvolt benne, ami egy jó
könyvhöz kell, és ráadásként még a XIX. századi társadalom működésébe is bepillanthattam.
Nem
is kérdés, számomra ki teljesítette jobban a kitűzött célt. Viszont felettébb
érdekesnek találom a dolgot, mert bennem valamiért az a benyomás alakult ki,
hogy Dickens úgy általában véve nagyobb író, mint Thackeray. Talán mert több
könyvéről hallottam már? Kettőt olvastam is már korábban az Örökösökön kívül, A
karácsonyi éneket és a Twist Olivért, de azok sem nyűgöztek le. Nekem valahogy
Dickens stílusa nem csúszik, túl száraz és darabos, nem tudok rá jobb szavakat. Thackeray
viszont igazi nagy mesemondó, élvezet volt a
Hiúságok vásárát olvasni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése