A
múlt heti bejegyzésben tettem egy olyan kijelentést a Middlemarchra
vonatkozóan, hogy én nem ezt a könyvet ajánlanám George Eliottól. Viszont nem
írtam le, hogy akkor mégis melyik lenne az én választottam. Ez pedig azért
történt, mert nem tudtam kapásból választani, és ebből kifolyólag úgy
gondoltam, ez a téma talán megérne egy egész bejegyzést.
Kezdjük
mindjárt az elején (hol máshol? 😊).
Eliotnak
négy könyve szerepel az 1001-es listán: a Bede Ádám, A vízimalom, a Kései boldogság és a Middlemarch. Ezek a könyvek eredetileg is pont ilyen sorrendben jelentek meg. Az első három
három egymást követő évben (1859-60-61), a Middlemarch pedig negyedikként egy
hosszabb, tizenhárom éves kihagyás után (1874). És én is ebben a sorrendben
olvastam őket.
Mivel
nagyon megszerettem Eliot könyveit, gondoltam, felveszem a várólistámra a többi
könyvét is, ám megdöbbenve láttam, hogy ebből a négy könyvből áll a magyarra
fordított életműve. Nincs tehát tovább, legalábbis egyelőre, ebből a négyből,
illetve háromból kell kiválasztanom, melyiket ajánlanám olvasásra.
Persze
mind a négyet szeretném megemlíteni, és kezdeném is a Middlemarch-csal. Mint
ahogy a múlt heti bejegyzésben le is írtam, abszolút úgy érzem, hogy ez
a könyv Eliot munkásságának megkoronázása, ahol végre az
áll a középpontban, ami őt a leginkább foglalkoztatta, a vidéki élet, és annak
mindenféle mechanizmusai.
A
másik három könyvben viszont a vidéki élet kérdése egy-egy konkrét emberi
sorssal párosul, és ez a párosítás számomra valahogy
szórakoztatóbb. Vagy talán ez a felállás jobban teret ad, hogy megkedveljünk
egy szereplőt (többnyire a főszereplőt) és együttérezzünk vele, ezáltal
maradandóbbá téve az olvasásélményt.
A
Bede Ádám központi témája egy lány ballépése, aki ezzel egy hűséges férfi
szerelmét áldozza fel. Egy nem szokványos
„szerelmi” történet ez egy megdöbbentő fordulattal a végén.
A
vízimalom egy családregény, mégis van egy főszereplője,
méghozzá Maggie Tulliver, a család fekete báránya, a lány, aki egyáltalán nem
illeszkedik bele a lányok viselkedéséről alkotott korabeli elképzelésekbe.
A
Kései boldogság pedig egyrészt a
gyereknevelés napos oldalával foglalkozik, másrészt
rávilágít arra, hogy a szerető család nem minden esetben a vérszerinti
rokonságot jelenti.
Mindhárom
könyvnek elég formabontó a témája és szívszaggató a története. Őszintén
mondom, nem tudnám eldönteni, melyik volt a három közül a legjobb. Mégis, ha
másnak kellene ajánlanom egyet, a Kései boldogságot választanám, éspedig három
okból:
A)
ennek a könyvnek a legkülönlegesebb és a legformabontóbb a története,
B)
ennek a könyvnek a legvidámabb a befejezése (csak örömkönnyekre lehet
számítani!),
C)
és ez a legrövidebb. Talán nem kellene, hogy ez utóbbi szempont legyen, én
mégis úgy érzem, hogy fontos szempont, mert Eliot könyvei meglehetősen lassú
folyásúak, és aki a XXI. századi pörgéshez van szokva, aztán talán ez a könyv
ijesztené el a legkevésbé.
Ez
tehát nem egy rangsorolás akar lenni. Nem
a Kései boldogság a legjobb regénye Eliotnak. Nem tudnék
rangsorolni, nekem mindhárom könyv az első helyen
szerepelne. Egyedül a Middlemarch csúszna le a dobogó második fokára. De ha
valaki most szeretne elkezdeni ismerkedni Eliot műveivel, annak én a Kései
boldogságot ajánlanám.
Van
olyan író, akinek már a teljes életművét/az összes magyarul megjelent könyvét
elolvastad?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése