Elolvastam
Zola utolsó listás regényét, az Állat az emberben című könyvet, ami szintén a
Rougon-Macquart család sorozat része, méghozzá a 17. (Zola korábbi regényeiről
itt, itt, itt és itt olvashatsz.)
A
szokásostól eltérően erről a könyvről is csak egy bejegyzés fog születni,
éspedig két okból. Egyrészt azért, mert volt egy hosszabb szünet az olvasásban,
amikor elég intenzíven teljesen mással foglalkoztam, és ez minden bizonnyal
befolyásolta az emlékeimet a pontos cselekményt illetően (azért a főbb
események megvannak 😊).
Másrészt pedig azért, mert amikor elkezdtem írni a tartalmi összefoglalót, a
harmadik bekezdésnél rájöttem, hogy ennek a könyvnek a tartalmáról nem tudnék
egy egész bejegyzést írni anélkül, hogy ne árulnék el túl sokat a
cselekményből. Így itt most megpróbálok egy viszonylag nagyobb spoilerektől
mentes irományt összehozni. Azért továbbra is azt ajánlom, hogy aki még nem
olvasta a regényt, az itt álljon meg.
Az
Állat az emberben főszereplője Jacques Lantier, A Patkányfogóban megismert Gervaise fia. (A
testvére volt a Germinal főszereplője.) Jacques vasutas, egész pontosan gépészként dolgozik. Van egy állandó kollégája,
XX és mindig ugyanazon a mozdonyon dolgoznak, a Lisonon. Ám már bőven benne
vagyunk az események sűrűjében, amikor vele megismerkedünk. A
történet ugyanis egy szintén vasutas házaspár, Roubaud és Séverine
kálváriájával kezdődik. Ebbe a kálváriába kapcsolódik be
egy véletlen folytán Jacques. Mivel az élet egy helyre
sodorja őket, Jacques próbálja minél jobban megismerni a házaspárt. Eleinte
puszta kíváncsiságból, utána viszont már szándékosan közeledik, főleg
Séverine-hez, mert nagyon megtetszik neki az asszony. Ahogy
romlik Séverine és a férje kapcsolata, úgy kerül a nő egyre közelebb
Jacques-hoz, akivel végül már nyíltan vállalják a kapcsolatukat.
Séverine-t
mindenki gyönyörű nőnek írja le, ám ez a gyönyörűség nála valahogy a balsorssal
és a pusztulással párosul. (Egy érdekes motívum, ami
többek közt Agatha Christie könyveiben is előfordul.) Már
a gyerekkora is elég tragikusan alakul. Kisgyerekként elveszíti a szüleit, ha
jól emlékszem. Szerencséjére, vagy inkább balszerencséjére gazdag pártfogóra
akad, aki azonban csak kihasználja. Tőle menekül Roubaud-hoz, akinél minden jel
szerint egy kellemesen nyugalmas élet várna rá, de egy szerencsétlen véletlen
véget vet a nyugalmuknak. Újból meglehetős balsorsnak néz elébe, de a szépsége
ezúttal is kimenti őt, most épp a hatóságok karmai közül. Végül az események
valahogy elkerülhetetlenül Jacques karjába sodorják, aki mellett megtapasztalja
az igazi, lángoló, őrjítő szerelmet. Pechjére azonban mire ráébred, hogy
Jacques nem az az ember, akinek mutatja magát, addigra már túl késő.
Séverine
kálváriáját Zola egy nagyszabású thrillerbe rejti. Itt
aztán már végképp nyoma sincs a korai regények túlzó leírásainak. Persze azért
még egy modern kori thriller pörgésétől is messze állunk, de elég eseménydúsnak
mondható a regény. Történnek benne gyilkosságok, gyilkossági
kísérletek, tele van gyilkos vágyakkal, szenvedéssel, kegyetlen dolgokkal.
Ezen a linken a következőképpen foglalják
össze, mi is jellemző a thrillerre: „A műfaj legfőbb sajátossága, hogy erős
izgalmat, szorongást, feszültséget, félelmet, és más hasonló érzelmeket vált ki
olvasóiban vagy nézőiben azzal a céllal, hogy szórakoztasson, izgalomba hozzon
és végig fenntartsa a feszültséget a műfogyasztás közben.” Nos, nem
akarok senkit áltatni, azért nem rágja tövig a körmét az ember ennek a
regénynek az olvasása közben. Legalábbis
azok biztos nem, akik hozzám hasonlóan például Karin Slaughter vagy Karen Rose
regényein edződtek. (Jó néhány évig faltam az említett írónők
könyveit, aztán kicsit megcsömörlöttem, mert egy idő után már minden fordulatot
„megfejtettem”. Így viszont a műfaj újabb íróit nem ismerem.) De
az kétségtelen, hogy meglepően üdítően izgalmas volt olvasni, mert igenis
van benne bőven feszültség. Mert sosem tudhatod, ki
mikor mit fog tenni, vagy hogy a szereplők tényleg megteszik-e azt, amiről
ábrándoznak.
Mindemellett pedig egy újabb szakmába, a vasutas életbe nyerhetünk bepillantást, ami a gyilkosságtól jócskán eltérő módon, de önmagában is izgalmas és érdekes. Apró, mellékes ármánykodások és intrikák is fűszerezik az egyébként sem unalmas fő történetszálat. Bepillantást nyerünk a korabeli nyomozás folyamatába, és hogy hogyan szőtte át már akkor is a politika a rendőrség működését. És még egy lélektani drámának is szemtanúi lehetünk. Erről a részről mondjuk szívesebben olvastam volna behatóbban is, de ez valószínűleg a vak vezet világtalant esete lett volna. Nem hiszem, hogy akivel nem történnek olyan dolgok, mint Jacques-kal, az valaha is megértené azokat az érzéseket, amelyek benne munkálnak.
Mindenképp
szeretném megemlíteni, mert ez Zola más regényeinél is feltűnt nekem, mennyire nem
tudja igazán jól érzékeltetni az író az idő múlását. Nem
feltétlenül mondanám, hogy ez hiba. De valamiért megragadt bennem ez az érzés,
hogy időben nem tudom betájolni magam Zola regényeiben. (Azt értem ezalatt,
hogy sokszor nem tudom eldönteni, mennyi idő telt el két esemény közt. Itt
például konkrétan azt gondoltam, hogy jóval több idő alatt alakult ki Séverine
és Jacques kapcsolata, de az egész regény cselekménye alig ölel fel két évet.)
Összességében
nagyon tetszett ez a regény is, valahogy mégsem talált
be annyira, mint a Germinal. Pedig nem tudok igazán rosszat mondani rá. Talán
az lehetett a baj, hogy nem igazán találtam szereplőt, akivel
azonosulni tudtam volna. Szurkolni szurkoltam
Jacques-nak, Flore-nak és egy darabig még Séverine-nek is. De egyikük sem az a
típus, akiket a szívébe zárna az ember.
Mi
mással is üthetnék el az emberek az idejüket két gyilkolás közt, mint egy kis
kártyázással? Itt pikétet és ékartét játszanak.
Tudtátok,
hogy a népi hiedelem szerint, ha kést ajándékoztok valakinek, legalább egy
szimbolikus összeget kell kérnetek érte, nehogy elvágjátok a kapcsolatotokat?
Én sem tudtam, de aztán lett egy szakács férjem… Na meg ebben a könyvben is
elolvashattam: „Bicskát vett neki, az elveszett helyett, amelyet már két hete
siratott… Séverine elragadtatva nézte az örömét, s tréfából egy sou-t
fizettetett vele, nehogy elvágja a barátságuk fonalát.”
„Hiszen
annyi mindent megtesz az ember, nem mintha akarná, hanem mert még mindig az a
legokosabb.”
„…rájött,
hogy az ember gyakran elkövet bevallhatatlan tetteket a boldogsága érdekében,
anélkül hogy valóban boldogabb lenne tőle.”
„Igazságszolgáltatás!
Merő képzelgés! Igazságosnak lenni, micsoda ábránd, amikor az igazságot sűrű
bozót zárja körül!”
Szerinted
miért lehet szórakoztató gyilkosság(ok)ról olvasni?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése