A hét idézete

„Légy Kolumbusa a benned rejtőző új világoknak, kontinenseknek, fedezz föl új csatornákat – nem a kereskedelem, hanem a gondolkodás számára. Mindenki olyan birodalom ura, amelyhez képest a cár földi országa kiskirályság, hangyaboly.” /Henry David Thoreau: Walden/

2018. szeptember 6., csütörtök

J.R.R. Tolkien: A gyűrűk ura III.




Végére értem a középföldei utamnak, de hohó, lesz ám itt mit mesélni! Azért ne szaladjunk annyira előre, kezdjük csak szépen az elején.

Tehát, megkapjuk a szokásos összefoglalót, immár az előző két kötetről. Hogy direkt-e vagy véletlenül, fogalmam sincs, de Tolkien saját maga lövi le a poént az összefoglalóban, már arra vonatkozóan, hogy mi lesz az egész történet végkimenetele. Bár ez a címből is sejthető azért, hiszen a harmadik kötet A király visszatér alcímet viseli. (Gondolkodtam egy pillanatra, hogy tényleg sejthető-e a címből, de igen, mert Szauronra sosem hivatkoznak királyként… Na, most én is lelőttem a poént. A manóba! De ne aggódjatok, azért nem fogok minden izgi részletet elárulni.)

Az ötödik és a hatodik könyv, amelyeket a harmadik kötet tartalmaz, próbál az előző kötet sémája szerint haladni. Vagyis az ötödik könyvben visszatérünk Gandalf, Aragorn és a többiek társaságába, akik ugye már úton vannak Minas Tirith felé. A nazgulok felbukkanása kicsit megsietteti a dolgukat, és még így is, Aragorn a halott seregével és a rohaniak majdnem későn érnek Gondorba. Nagy csatának lehetünk szemtanúi, amiben majdnem elesik a fehér város, a király városa, de az utolsó pillanatban megérkezik a felmentő sereg. Valamint még egy jelentős dolog is történik, egy rejtélyes személynek ugyanis sikerül megsemmisítenie a nazgulok urát, a kilencek közül a fő-főgonoszt, a Boszorkányurat, akit ugyebár elméletileg férfiember nem tud megölni. A csata közben a gondori helytartó, Boromir és Faramir apja kicsit megzakkan, és eltávozik az élők sorából. A csata után kicsit rendezik a kapitányok a soraikat, majd Gandalf javaslatára Mordor kapujához vonulnak, hogy egy öngyilkos akcióval segítséget nyújtsanak Frodóéknak átjutni az orkoktól hemzsegő vidéken. Még láthatjuk, ahogy ez a csata is megkezdődik, az ellenség nagyon szorongatja az embereket. Ekkor azonban valaki felfedezi, hogy közelednek a sasok, akik ugye Gandalf barátai, és ezt jó ómennek tekintik.




Ennél a pillanatnál válunk el Gandalftól és társaságától, és térünk vissza Frodóhoz és Samuhoz. Samura ugyebár épp nehéz pillanatok várnak, hiszen ki kell mentenie először is Frodót az orkok karmai közül. Ez csodával határos módon sikerül is neki. Aztán csak ballagnak, ballagnak tovább a kihalt tájon. Elfogy a vizük, nem nagyon találják az utat, és már alig bírnak menni. De ők is tudják, hogy minden egyes megtett lépéssel közelebb jutnak a Végzet Hegyéhez. És ahogy látják közeledni a hegyet a láthatáron, az valahogy mindig erőt ad nekik még egy lépéshez. Kínszenvedések árán ugyan, de el- és feljutnak a hegyre, ám ekkor nem várt fordulat történik, több is egymás után, amiket a világért sem szeretnék elárulni, mert ezek teszik igazán izgalmassá a végét. A lényeg, hogy sikerül a gyűrűt megsemmisíteni, egészen undorító, de – hogy is mondjam? – egzotikus módon. J (Remélem, felkeltettem a kíváncsiságod.) Majd a sasok, akiket az épp harcoló katonák láttak meg elsőként az égen, elmennek Frodóért és Samuért, és kimentik őket a lávafolyamból. Itt ér össze gyakorlatilag újra a két történetszál. Ezután történik még jó pár, happy endes dolog, ugyebár a király visszatér, mindenféle frigyek köttetnek. És követhetjük a négy hobbitot a visszaútjukon a megyébe, ahol még vár rájuk némi kis kaland, mielőtt békében élhetnének tovább. Illetve egyikük, talán nem is olyan nehéz kitalálni, melyikük, sosem tud már békében élni a Megyében, és él az Arwentől kapott ajándékával, miszerint elhajózhat a tündékkel Nyugathonba.

Így ér véget a mese. Ezután van még egy jó hosszú függelék rész, amely egyrészt tartalmazza néhány olyan fontos eseménynek a leírását, melyek gyakorlatilag előzményei voltak a nagy Gyűrű háborúnak. (De mondjuk véleményem szerint egészen Ádámig és Éváig visszamegyünk, szóval sok részét én kicsit feleslegesnek éreztem. Ha valakit érdekel ez az egész univerzum, akkor olvassa el a kiegészítő köteteket, úgy mint Szilmarilok, Befejezetlen regék Númenorról és Középföldéről, stb.) Aztán vannak még benne családfák, de ezeket nehéz egy kicsit kibogozni, mivel a 90%-ukról nem is esik szó a történetben, valamint ugye előszeretettel nevezték el a népek a gyerekeiket a felmenőikről, tehát van, hogy egy név ötször is szerepel egy családfán. Illetve van még egy kis értekezés a végén a középföldei időszámításról és a nyelvekről. Utóbbi számomra teljesen értelmezhetetlen volt, mivel nem ismerem a szakszavakat.

Talán ha nem ismertem volna már a történetet, nagyobb lelkesedéssel tudnék áradozni róla. Azért így is nagyon tetszett, csavarosnak és nagyon helyénvalónak éreztem a befejezést. És történtek velem olvasás közben olyan dolgok, hogy ihaj. És ezek a felismerések, amikre most jutottam, talán nem jöttek volna elő, ha a történetre, mármint magára az eseményekre kellett volna koncentrálnom.

Térjünk is rá akkor ezekre. Az első, és legkisebb jelentőségű dolog, de feltétlenül meg kell említenem, hogy Aragorn a harmadik részre mintha kissé visszább vett volna. Ugye az előző részben nagyon nem tetszett, ahogy Edorasban viselkedett. Mostanra viszont mintha kicsit lehiggadt volna. Nem tudom, minek volt köszönhető ez, de mindenesetre örültem neki. (Hogy miért, az majd a filmes posztból fog kiderülni.)

A második dolog Éowynhoz fűződik. Ugye már az előző részben is eléggé érezhető, de itt a harmadikban aztán igazán egyértelművé válik, hogy fülig beleszeret Aragornba. Aragorn korrekt, megmondja neki, hogy nem tudja viszonozni a szerelmét, mert az ő szíve máshova húz. Ez elég rosszul érinti Éowynt, de érthető, melyik nőt ne érintené rosszul? Az viszont számomra először nem volt ennyire egyértelmű, hogy később miért mond igent Faramirnak. Sőt, egyenesen bosszantott ez a lépése, mert úgy éreztem, ezzel csak azt bizonyította, hogy az Aragorn iránti szerelme nem volt több, mint szalmaláng. De aztán később, a saját életemen gondolkodva, rájöttem, hogy gyakorlatilag velem is ez történt. Nekem is megvolt a magam Aragornja, aki után vágyakoztam. Sőt, én még rosszabbul is jártam, mert ő nem volt olyan nemes, nem árulta el, hogy nincs esélyem, így volt alkalmam belekóstolni a királynőségbe. Mikor annak a kapcsolatnak vége lett, még hosszú évekig vágyódtam utána, hiába voltak közben más kapcsolataim. De most megtaláltam az én Faramiromat, aki ráébresztett, hogy bármennyire szerettem volna is királynő lenni, a király mellett én nem lehetek boldog, mert a király nem lenne boldog mellettem. Így szép csendben én is elengedtem őt, és Faramirt választottam. Jöhet az esküvő! J

A harmadik, és ez alkalommal utolsó dolog, amiről értekezni szeretnék, az pedig Frodóék útja. Ugye már az előző résznél is ki voltam akadva, mennyire unalmas, mert nem történik velük semmi, csak mennek a kopár tájon, és szenvednek. Nos, azt mindenesetre le kell szögezni, hogy azért ebben az utolsó részben az ő történetük is izgalmasabbá válik. De még így is untam, és alig vártam, hogy túljussak rajta. Vagyis azt hittem, hogy unom. De aztán volt egy pillanat, azt hiszem, akkor, amikor az úton menetelő orkok beállították őket a sorba, de ők már alig bírtak menni, csak bukdácsoltak, és végül szerencséjükre elértek egy kapuhoz, ahol nagy volt a torlódás, kitört valami csetepaté, ők meg észrevétlenül legurulhattak az útról a sziklák közé. Azt hiszem, ez volt az a pont, amikor megint csak rájöttem valamire. Mégpedig arra, hogy valójában azért akartam túl lenni a Frodós részeken, mert féltem. Féltettem őket. Hiába ismertem már a történetet, mégis betegre izgultam magam, hogy mi lesz velük. Legszívesebben néha megráztam volna őket, hogy hékás, hogy voltatok képesek belemenni ebbe a dologba? Hiszen ez a vállalkozás egyenlő volt a halállal. Ők mégis belevágtak. Azt hiszem, Frodó a nagytanács óta teljes határozottsággal tudta, hogy ezt a küldetést egyedül ő viheti véghez. Hát belevágott, bár gőze se volt, hogy mi fog kisülni belőle. És mert ilyen bátor volt, melléállt Fortuna. Mert azért valljuk be, elég sokszor csak a szerencsén múltak a dolgai. De így működhet a vonzás törvénye. Elhatározod, belevágsz, és nem hagysz más lehetőséget, csak hogy sikerüljön. És akkor minden összefog azért, hogy tényleg sikerüljön. És talán azért esett épp most a választásom A gyűrűk urára, mert épp kellett nekem ez a megerősítés, hogy bár a jelenlegi döntéseimnek egyáltalán nem látom a kimenetelét, mégis vágjak bele, köteleződjek el, és akkor minden és mindenki azon lesz, hogy engem segítsen.

Jövő héten jövök az összefoglalóval.




„De a tett attól, hogy nincs ki dicsőítse, éppolyan vitéz tett marad.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése