Most
valami olyasmi fog következni, ami még nem volt korábban a blog történetében. Kicsit összehasonlítgatunk két
művet, méghozzá a múlt héten tárgyalt Bovarynét
és Az ifjú Werther szenvedéseit.
Első
blikkre azt lehetne mondani, hogy a két
könyvnek az ég világon semmi köze nincs egymáshoz. Hiszen míg az előbbi egy házasságban élő
nőről szól, addig a másik egy agglegényről.
Csupán egyetlen egy dolog köti össze a két főszereplőt, mégpedig az öngyilkosság.
Azt
hiszem, már többször is kinyilatkoztattam erről a dologról a véleményemet, de
szükségesnek érzem még egyszer leszögezni: egyáltalán
nem értek egyet az öngyilkossággal, mint problémamegoldási módszerrel. De mint
drámai elem egy könyvben, szerintem teljesen rendben van. Ahogy
egy krimit olvasva kvázi elfogadjuk a gyilkosságot, úgy egy romantikus
történetben is helye lehet az öngyilkosságnak. És ahogy egy krimit olvasva sem
kezdünk el gyilkolászni, úgy egy öngyilkosságra sem kell követendő példaként
tekinteni szerelmi bánat esetén. Téma lezárva. (Legalábbis ez a része.)
Na
már most a Bovarynét olvasva az jutott eszembe, milyen máshogy hat rám Emma
öngyilkossága, mint annak idején Wertheré. És arra gondoltam, szentelhetnék
ennek egy külön bejegyzést.
Emma
és Werther is szerelmesek voltak. Emma a szeretőibe, Werther egy elérhetetlen
nőbe. Mindketten
feloldozást vártak a haláltól. Menekülési útvonalként tekintettek rá a
szenvedésből. És mindketten sikerrel hajtották végre a tettüket. Ezek
a hasonlóságok. De milyen más utak vezettek ugyanahhoz a megoldáshoz! És majd
meg fogjuk látni, hogy tulajdonképpen nem is ugyanaz az a megoldás.
Emma
szánalmas, hitvány életet élt. Nem volt boldog a férje mellett, a szeretőitől
várta, hogy kimentsék őt sanyarú sorsából. Egyre
inkább belebonylódott a hazugságok és az adósságok hálójába, és mikor az egész
napvilágra került, nem bírta el a szégyent.
Werther
halálosan beleszeretett egy lányba, akinek vőlegénye volt. És bár volt pillanat, amikor úgy tűnt, a lány szerelme meginog, végül mégis kitartott a választottja
mellett. Werther pedig
nem bírta el ennek a viszonzatlan szerelemnek a súlyát.
Tulajdonképpen mindketten a
fájdalom elől menekültek, enyhülést kerestek a kínjaikra, és meg is kapták. De
Emma nem szolgált rá. Tönkretette nem csak a saját életét,
hanem a férjéét és a lányukét is. Nem érdemelte meg a megkönnyebbülést, bűnhődnie
kellett volna. De a halál csak az élők számára büntetés.
Werther
esete viszont épp ellentétes Emmáéval. Becsülendő, hogy tiszteletben tartotta
Lotte választását, és nem „kínozta” tovább. Ugyanakkor úgy érezte, ez a
szerelem felőrölné, így elébe ment a dolgoknak. Werther megérdemelte a happy
endet, és számára az öngyilkosság volt a happy end.
Olyan
jó elhinni, ha csak egy könyv erejéig is, hogy létezik olyan nagyon lángoló
szerelem, amely még egy férfit is térdre kényszerít. Hogy létezik az a mindent
elsöprő érzelem, amely kizár minden más lehetőséget. Hogy létezik az Egy. Az az
egy, aki, ha nem lehet a miénk, akkor nem kell senki más, és aki nélkül nincs
élet. Az én titkon romantikus lelkemnek jól esnek az ilyen történetek, és el
sem tudnék képzelni más befejezést a Werthernek, csakis ezt.
A
Bovarynéban viszont bosszantott Emma halála. Élnie kellett volna, és minden nap
emlékeznie arra, amit tett. Bűnhődnie kellett volna, amiért életeket tett
tönkre. És igenis meg kellett volna próbálnia helyrehozni azt, amit elcseszett.
Az ő esetében könnyű útnak tekintettem az öngyilkosságot, míg Werther inkább
egy áldozat volt a szerelem oltárán, amit én a magam részéről nagyon tudtam
értékelni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése