A hét idézete

„Vizsgálódj előbb, azután helyeselj, s végül szeress. Szemed legyen vak a vonzó külsőre, füled süket a csábító hízelgésre, sima beszédre.” /Anne Bronte: Wildfell asszonya/

2021. január 13., szerda

Lőjem vagy ne lőjem? | Abszolút szubjektív vélemény a spoilerezésről


Ez a téma nagyjából azóta foglalkoztat engem, mióta írom ezt a blogot. Számomra sosem volt kérdés, hogy a bejegyzéseimben eláruljak-e az adott könyvből fontos eseményeket, adott esetben akár a végkifejletet is. Viszont minél több könyves blogot olvasok és könyves videót nézek, annál többször találkozok azzal, hogy fontos szempont, hogy ne áruljunk el kulcsfontosságú információkat a könyvről. Ami teljesen rendben van egyébként, ha a célunk a könyvek népszerűsítése. Én is úgy gondolom, hogy ha azt akarjuk, hogy mások is elolvassák a könyvet, akkor nem szabad minden fordulatot és érdekességet felfednünk, hiszen máskülönben már nem lesz értelme elolvasni az adott művet.

Ugyanakkor nekem például arra is lenne igényem, hogy a könyveket az olvasás után megbeszéljünk, mint egy könyvklubban. Egy jó könyv ugyanis szerintem nem csak addig érdekes és izgalmas, amíg el nem olvassuk, hanem utána is. Szerencsére azért nem mondhatom, hogy nincs erre példa.

Nagyon sok könyves tartalommal találkozok a különböző felületeken, több blogot és Youtube csatornát is követek, de bevallom őszintén, hogy ha egy konkrét könyvről van szó az adott bejegyzésben/videóban, akkor azt két esetben fogyasztom:

- vagy ha olyan könyvről van szó, amit már olvastam (amit jelenleg elég nehéz eltalálni, mivel a sikerkönyvekhez én általában később jutok hozzá, és még később kerülnek nálam sorra),

- vagy ha olyan könyvről van szó, aminél biztos vagyok benne, hogy nem fogom elolvasni, de mégis érdekel nagyjából, hogy miről szól, mert már ezer helyen láttam.

Vagyis nagyon ritka az, amikor egy-egy könyves reklám megfog.

Persze tisztában vagyok vele, hogy ez egyéni ízlés kérdése. Én magam jobb szeretem az átfogó, mindenre kiterjedő, részletesebb értékelőket, de nyilván azokról a könyvekről, amelyeket már olvastam. Én ilyesmiket igyekszem írni, és úgy gondolom, meg is tettem a megfelelő óvintézkedést, hiszen állandó jelleggel szerepel a blogon, hogy a bejegyzéseim spoilert tartalmazhatnak (és többnyire tartalmaznak is). Ugyanakkor fájlalom egy kissé, hogy sokan inkább reklámfelületként tekintenek a blogjukra/vlogjukra, mintsem egyfajta beszélgető felületre.

Persze lehet, hogy csak azért érzem így, mert nekem speciális az érdeklődésem, és nem találok senkit, aki velem együtt áradozna a Wertherről. J (Vagy akár a hibáira is rámutathatna, csak beszélhetnék már róla valakivel. Tisztára Werther-komplexusom van JJ) Valamint bizonyára az is közrejátszik a dologban, hogy az én szerény kis felületemen nem mutatkozik túl nagy aktivitás, és nem tudom, hogy ez azért van-e, mert régi könyvekről írok, vagy a stílusom miatt vagy mert nem reklámozom agyon magam, vagy éppen a spoilerek miatt. (Bár ez utóbbit kötve hiszem.)

Mindenesetre az én hitvallásom az (ha esetleg a fentiekből ez nem lett volna teljesen egyértelmű J), hogy nem csak ajánlási célzattal érdemes egy könyvről is beszélni, hanem akkor is, amikor már túl vagyunk az olvasáson. Persze lehet felhívni az emberek figyelmét egy-egy jó könyvre, ezzel az ég világon semmi probléma nincs. De egy olvasás utáni kibeszélés szerintem sok esetben éppen annyira építő jellegű lehet a felekre nézve, mint akár maga az olvasás, és ezt nem szabadna figyelmen kívül hagyni.

3 megjegyzés:

  1. Nagyon érdekes kérdést vetettél fel, igazán elgondolkodtatott. Általában én sem spoilerezek a blogomon, pedig imádom megbeszélni másokkal az olvasmányaimat (annyira részletesen sajnos senki nem szeret róluk beszélni, mint én, szóval kicsit magamra vagyok hagyva az „elemezzük az olvasmányainkat soronként” szindrómámmal :D). Ettől függetlenül igyekszek átfogó véleményt írni a könyvekről, amiket olvastam, mert számomra is az a lényeg, hogy megosszam a gondolataimat, nem pedig az, hogy ötsoros Instagram-jellegű posztokban írjak valami reklámszöveget egy könyvről (a legutóbbi bejegyzésemben én is írtam arról, hogy mennyire nem tudok engedni a hosszú posztokból, pedig ezeket mennyire nem szeretik, és nem is nagyon olvassák őket; tisztelet természetesen a kivételnek). Viszont én sem szeretek spoilerbe futni olyan könyv esetén, amit még nem olvastam, és inkább arra törekszek, hogy részletes véleményt írjak (teljesen őszintén, ebből nem engedek), de ne írjam le a teljes cselekményt, mert akkor elveszem a kedvét annak, aki még nem olvasta. Vannak azonban spoileres bejegyzéseim, de ott mindig jelölöm előre, hogy aki elkezdi olvasni, nehogy véletlenül megtudja, ki a gyilkos, ki halt meg, kinek lett happy endje, kinek nem, stb. Szóval megpróbálom tartani az arany középutat. Egyébként pont a minap olvasgattam vissza a Harry Potterről írt értékeléseimet, és annyira semmitmondóak, mert azokról a könyvekről aztán szinte lehetetlen kerek értékelést írni spoiler nélkül, úgyhogy kedvcsinálónak jók lesznek a spoiler nélküliek, de úgy döntöttem, írok majd mindegyik kötetről jóóó hosszú, részletes spoileres értékeléseket. A legtöbben szerintem egyébként azért nem szeretik a hosszú posztokat, mert a social media a rövid, képekkel teli tartalmakra szoktatta rá az embereket, és már nincs türelmük és befogadóképességük egy hosszú, tartalmas értékeléshez.

    VálaszTörlés
  2. Egyébként az, hogy milyenek a posztok, nagyban függ attól, hogy kinek mi a célja a könyves blogjával. Mivel te inkább könyvklub jelleggel szeretnéd használni, teljes mértékben érthető, hogy spoileres bejegyzéseket írsz, hogy minden gondolatodat át tudd adni (aminek nagy része nyilván a spoileres részekhez kötődik), és másokkal is meg tudd beszélni. Viszont ez blog felületen nem igazán működik szerintem, az olvasók egyszerűen mást várnak egy blogtól, az ilyen könyvklubos kibeszélős dolog inkább online csoportokban, chatszobákban, vagy valóban személyes könyvklubokban működik. De szerintem jó dolog, hogy így állsz hozzá, és teljeskörűen írsz a könyvekről, ez tényleg ritka manapság, de ha valaki nem olvasta az adott könyvet, de később szeretné, és nem akar spoilerbe futni, akkor sajnos nem fogja elolvasni ezeket a bejegyzéseket. Viszont! Ha neked így esik jól, és így szereted csinálni, akkor ne befolyásoljon az, hogy más hogyan ír, vlogol, ez a te blogod, a te szabályaid, úgy csináld, ahogy neked jólesik, és úgyis megtalál majd az, akinek szintén erre van igénye. Ha egyébként olvastam az adott könyvet, én szívesen olvasok spoileres értékelést róla, szóval majd visszaolvasgatok a blogodon (nem ígérem, hogy nagyon hamar, mert kicsit időhiányban szenvedek most), és ha találok ilyen könyvet, szívesen beszélgetek veled róla. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a hozzászólásod! :) Én úgy vagyok vele, hogy ha nem olvastam el az adott könyvet, amiről egy poszt vagy egy vlog szól, akkor eleve meg sem nyitom, hanem előbb elolvasom magát a könyvet, ha annyira érdekel.
      Persze értem, és egyet is értek azzal, hogy mindkét fajta bejegyzésnek/videónak van létjogosultsága. (Az pedig már megint más kérdés, hogy én magam sem nagyon tudok mit kezdeni az "Instagram-méretű" leírásokkal. Sőt, bevallom őszintén, egyelőre magával az egész Instagrammal sem... :) Nem az én világom, pedig azért még nem érzem magam annyira öregnek, pedig úgy látszik, talán kellene. :))
      És azzal is tisztában vagyok, hogy az én érdeklődési köröm meglehetősen messze esik az átlagtól. :)
      Talán lehetne (akár lehetett volna ebben a bejegyzésben is) írni arról is, hogy mi is számít spoilernek, mert számomra néha ez is egy fogas kérdés...

      Törlés