Nem
is tudom, hol kezdjem el ennek a könyvnek az értékelését, annyi gondolat kering
a fejemben. De talán kezdjük mindjárt az elején. 😊
Kétségtelenül
a portugál irodalom egyik remekművéről van szó. Bár ezt a címet talán nem is
volt olyan nehéz kiérdemelnie, legalábbis itthon, tekintve, hogy nem sok
portugál mű került lefordításra a XIX. századból.
Ha
már az elejénél tartunk, folytathatnánk rögvest a címmel, de a cím
kielemzéséhez szükség van az egész történet ismeretére, ezért erre később fogok
visszatérni.
Térjünk
át először is a szereplőkre. A főszereplőnk nyilvánvalóan Amaro, és rajta kívül
még megemlítettem négy másik karaktert is már a tartalmi összegzőben. De rajtuk
kívül még rengeteg mindenkivel megismerkedünk, és kinek több, kinek kevesebb
szerepe lesz a történetben, de csak elenyésző részüknél éreztem azt, hogy akár
ki is lehetett volna őt hagyni.
Sokáig
gondolkodtam, hogy felvegyem-e Amarót a kedvenc gonosz papjaim listájára, de
végül úgy döntöttem, hogy nem teszem, és ebben a legnagyobb
szerepet a múltja játszotta. Megtudjuk ugyanis rögtön a történet elején, hogy ő
igazából sosem akart pap lenni. Egy szegény család
gyermeke volt, és bár az a „szerencse” érte, hogy gazdagok közt nevelkedhetett,
a grófnő, akinek a családjában élt, érthető módon papi pályára szánta, ezzel
biztosítva a gyerek jövőjét. És bár a történet egy részében voltak kétségei
Amarónak arra nézve, hogy amit tesz, az nem helyes, elég hamar úgy döntött,
hogy ezeket a kétségeket ő teljesen figyelmen kívül hagyja, elvégre nem saját
szándékából lett pap.
Améliával
kapcsolatban a legfontosabb, amit ki szeretnék emelni, az szintén a
neveltetése. És ez a történet is tökéletes megmutatja,
mivel jár az, ha a szexuális életet tabuként kezeljük.
(Egy másik érdekes történet erről az Adam Bede.) Persze azért lehet őt hibáztatni, hogy éppen egy pappal kezdett
viszonyba, hiszen azzal tisztában volt, hogy Amaro sosem lehet a férje. Más
vonatkozásban viszont Amélia a színtiszta áldozat, hiszen honnan is tudhatta
volna, hogy amit tesz, annak milyen súlyos következményei lehetnek rá nézve.
Persze hallott pletykákat másokról, akik hasonló szituációba kerültek, mint ő,
de nem hiszem, hogy ő az ok-okozatokat magában összerakta volna.
És
attól az anyától kellene várnunk a megfelelő nevelést, aki maga is egy pap
szeretője?
Rajtuk
kívül a szereplők nagy része a vakbuzgó hitet volt hivatott bemutatni. Ebből a
sorból számomra csupán két mellékszereplő, Gouveia doktor és Ferrao apát lógott
ki. Gouveia
volt az abszolút ellenpólusa az összes többi, vallásos szereplőnek.
Ő képviselte a tudományt, és ezáltal bizonyos fokig magát a tudást is. Mert
például amíg a saját anyja nem vette észre, hogy Amélia fülig belezúgott
Amaróba, addig Gouveia nem csak a szerelem tényét állapította meg, hanem azt
is, hogy kire irányul. És még figyelmeztette is Joaneira asszonyt, hogy jobb
lenne már férjhez adni a lányt, Joaneira asszony számára ez talán csak egy
homályos célzás volt a lánya életkorára. Egyszóval a
doktornak tűpontos meglátásai voltak az élet minden területén. Alapvetően
szerintem nem volt neki baja a vallással, csak, hogy úgy mondjam, átlátott a
szitán. Meglátta, hogy az a fajta vallásosság, amit Leiriában
gyakorolnak, inkább már tévútra, mintsem a helyes útra tereli az embereket.
Ferrao
apát volt valószínűleg hivatott képviselni a hithű papságot ebben
a történetben. De számomra inkább olyan értelemben történt meg ez, hogy ő volt
az, aki talán kezdettől fogva tudta, milyen munkát akar végezni az életében,
szerette is a munkáját, és el is végezte, ahogy kell. És ő éppenséggel pap
akart lenni. És nem úgy értem ezt, hogy számára a pap-ság, mint olyan, csak egy
munka volt. Sokkal inkább úgy, hogy a pap-ság volt az élete. Viszont nem esett
át a ló túloldalára, mint Leiria lakosságának 99%-a. Nem volt vakbuzgó és
már-már babonás. Két lábbal állt a földön, és ugyanúgy
meglátta az élet nagy igazságait, mint Gouveia doktor.
Ennyit
mára, az értékelés a jövő héten folytatódik.
Fontos
része az életednek a vallás?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése