A hét idézete

„Vizsgálódj előbb, azután helyeselj, s végül szeress. Szemed legyen vak a vonzó külsőre, füled süket a csábító hízelgésre, sima beszédre.” /Anne Bronte: Wildfell asszonya/

2018. január 10., szerda

Nyugati utazás újratöltve

Tudom, tudom, alig nyitottam újra, és máris egy félig-meddig off poszttal jövök. De úgy gondoltam, minél később osztom meg ezt, annál kevésbé lesz aktuális. (Már így sem nagyon mondható annak.) Szóval…

Örvendetes hírrel szolgálhatok. A Nyugati utazást újra kiadták. Éljen-éljen! Azt mondjuk éppen nem tudom, hogy milyen apropóból (talán a januári filmfeldolgozás miatt??), erről egyelőre még nem találtam semmit. De a tény már önmagában elég ahhoz, hogy bejegyzés szülessen belőle.

Én a projekt előtt még csak nem is tudtam ennek a könyvnek a létezéséről. És bevallom töredelmesen, az elolvasása után sem lett a kedvencem. Talán azért, mert ez a fajta meseszövés olyan távol áll az európai kultúrától. Nekem hiányzott a hét fejű sárkány, meg a vasorrú bába. De azért persze azt sem mondanám, hogy olyan nagyon rossz volt. Hosszúnak hosszú volt, ez tény. De rossz azért nem.

Amit annak idején én olvastam, az 1980-as kiadású volt, ami testvérek közt is azt jelenti, hogy közel negyven évvel ezelőtt adták ki utoljára. Nyilván nyelvi szempontból ez azért már nem volt akkora kihívás, de önmagában már a tény is megdöbbentő, hogy egy könyvet, amit szakemberek ajánlanak olvasásra (mazochistáknak és őrült könyvmolyoknak, egyre inkább ez az érzésem…, ja, meg perverzeknek…), negyven éve adtak ki utoljára. Százszor inkább ezzel kellett volna a kiadóknak foglalatoskodni, mint mondjuk a Szodoma 120 napjával. (Azóta se hevertem ki, lásd itt.)

Az új kiadásról a következőket kell tudni: puhakötéses, a borítója szerintem ízlésesen letisztult, a fordítást pedig az előző kiadásból emelték át. (Emlékeim szerint sem szorult javításra.) Ja, és a kiadó a Helikon, akinek ezért nagy-nagy taps és üdvrivalgás jár. (Legalábbis részemről mindenképp! J) Vegyétek, és okuljatok!

Magáról a könyvről egyébként itt, itt és itt írtam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése