Ellensúlyozván
a múlt heti kifakadásomat és merész kijelentéseimet a Moby Dickről, a mai
bejegyzésben elmesélem, melyek voltak azok a dolgok, amelyek tetszettek a
könyvben:
Ahogy
azt már az előző bejegyzésben is említettem, a mesélőnk, Ishmael a könyv
első száz oldalán elég sokat filozofálgat, én pedig sok megjegyzésével egyet
tudtam érteni.
Szerettem
Melville nagyon finom, nagyon áttetsző humorát. Az áttetszőt itt valahogy úgy
értem, hogy bizonyos dolgokat bizonyos emberek nem feltétlenül gondolnak
viccnek, de nekem az volt a benyomásom, hogy Melville nagyon is annak szánja
őket.
Melville
alapossága is egyébként nagyon tetszett
attól
függetlenül is, hogy számomra ez a regény így, ebben a formában nem működött.
Továbbá
a már szintén emlegetett Hawthorne-hoz hasonlóan Melville-nél is találhatunk
gyönyörű leírásokat, bár nem annyira koncentráltan, mint
Hawthorne könyveiben.
Két szereplőt is
megkedveltem, ami felér egy kisebb csodával, mert
mint említettem, nem igazán ismertük meg egyik szereplőt sem behatóbban, még a
kulcsfigura Ahabot sem. Az egyikük Starbuck, az első tiszt, akiről az volt a
benyomásom, hogy félelemmel vegyes tisztelettel tekintett Ahabra, és mégis
egyedüliként ő próbálta meg eltéríteni felettesét őrültnek kikiáltott
szándékától. A másik pedig Queequeg, akivel nagyon együtt tudtam érezni, mert ő
is idegenként próbált meg érvényesülni ott, ahová az élet sodorta. És nem csak,
hogy derekasan helytállt, hanem még egyfajta tiszteletet is ébresztett.
Volt egy
csodálatos vallási jelenet a könyvben, amely szerintem kiválóan megvilágítja,
hogyan kellene hozzáállnunk ebben a nagy, szabad világban a tőlünk eltérő
vallásúakhoz: „De
mi az imádat? – engedelmeskedni Isten akaratának: ez az imádat! És mi Isten
akarata? – megtenni embertársamnak azt, amit szeretnék, ha embertársam megtenne
nekem, ez Isten akarata. Mármost Queequeg embertársam. És mit kívánnék, hogy
Queequeg megtegyen nekem? Hát azt, hogy egyesüljön velem az imádatnak abban a
sajátos formájában, amit a presbiterianizmus előír; következésképpen nekem is
egyesülnöm kell vele az ő imádatában…”
Összességében
sajnos mindezen jók ellenére azt kell mondanom, hogy csalódás volt számomra ez
a könyv. Az
utolsó mondatig nem tudtam eldönteni, hogy mi volt Melville szándéka ezzel a
történettel. Úgyhogy ezt a könyvet „Amerikai Nagy Regényként” emlegetni én nem
tartom helytállónak. (Persze a regény végén található, körülbelül ötven oldalas
„elemzés” remekül leírja, hogy melyik jelenet milyen aktuálpolitikai – mármint
az adott korban aktuális – eseménynek feleltethető meg. De tudjátok, hogy állok
én ezekhez az elemzésekhez…)
Megismerkedünk
egy csomó izgi nevű széllel. J Úgy, mint Euroclydon, harmattan, levanter,
számum. Az Euroclydon őszel és télen fújó,
viharos, északkeleti szél a Mediterráneumban. A harmattan forró, száraz,
nyugat-afrikai szél, amely sok port szállít. A levanter keleti szél a
Földközi-tenger nyugati részén. A számum pedig Észak-Afrika, Arábia és Szíria
sivatagaiban fújó szél, mely por- és homokviharokat okoz.
Tanulunk egy új, érdekes szót, ami pedig a kenotáfium. A kenotáfium ismeretlen vagy távoli helyen elhunytak jelképes, üres sírja.
A könyv szerepel a százas poszteren az alábbi – nem túl meglepő J - képpel:
Milyen
szerepet játszik az életedben a vallás?
„Másokat
talán nem ösztönöz ilyesmi; de ami engem illet, örökös sóvárgás gyötör a
messzeség után. Szeretek hajózni tiltott tengereken, szeretek kikötni barbár
partokon. Bár nem hagyom figyelmen kívül a jót, gyorsan felfogom a
szörnyűséget, és mégis jó barátságban tudok maradni vele – ha engedi -, hiszen
helyes, ha az ember szállásának minden lakótársával jó viszonyban van.”
„Én
úgy vélem, derekasan félreértettük az Élet és Halál kérdését. Úgy vélem, az,
amit itt a földön az árnyékomnak neveznek, valójában az igazi lényem. Úgy
vélem, hogy lelki dolgokban ugyancsak hasonlítunk az osztrigákhoz, melyek a
vízen át nézik a napot, s azt hiszik, a sűrű víz a leghígabb levegő. Úgy vélem,
hogy testem csupán jobbik énem üledéke. Így hát, vigye testemet, aki akarja,
vigye, ha mondom, az nem én vagyok.”
„E
világban, hajóstársaim, a bűn, ha megfizeti az útiköltséget, szabadon utazhat,
passzus nélkül; míg az Erénynek, ha üres a zsebe, útját állják minden határon.”
„…
nincs a világon semmilyen tulajdonság, aminek ne az ellentéte adná meg
jellegét. Semmi sem létezik önmagában.”
„…minden
mély, komoly gondolkodás a lélek rettenthetetlen erőfeszítése, hogy kinn
maradjon tengere nyílt függetlenségében, mialatt ég és föld legvadabb szelei
összeesküsznek, hogy kihajtsák az álnok, szolgai partra. Mivel pedig a földtől
távol lakozik egyedül a legmagasabb igazság, parttalanul és végtelenül, mint az
Isten, ezért jobb elpusztulni abban az üvöltő végtelenségben, mint dicstelenül
szél után sodródni, még ha az a biztonságot jelenti is.”
„Mindenki
hurokkal a nyaka körül született; de a halandó csak akkor ébred rá az élet
néma, ravasz, mindig jelenlevő veszedelmére, mikor a halál gyors, váratlan
rántása elkapja.”
„…nincs
olyan állati ostobaság a földön, amit az ember sokszorosan felül ne múlna.”
„…hosszú
és ismételt tapasztalatok után rájöttem, hogy az embernek végül le kell
szállítania vagy legalábbis meg kell változtatnia fogalmait az elérhető
boldogságról; nem az értelemben vagy a képzeletben kell keresnie, hanem a
feleségben, a szívben, az ágyban, az asztalnál, a nyeregben, a tűzhely mellett,
a tájban…”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése