Folytassuk
tehát most ott, ahol múlt héten abbahagytuk. (Igen, szeptember lévén újra
visszatérnek a heti bejegyzések.) Vagyis mi az a legfontosabb dolog, amit
szerettem volna kiemelni a Brás Cubas síron túli emlékezései kapcsán.
A
legtöbb könyvnek van egy központi témája, minden szál egy meghatározott pontban
fut össze. Ám Brás Cubas emlékiratainak tényleg csak az
a célja, hogy egy emlékirat legyen. Felvillantja Brás életének meghatározó pillanatait. És
persze véleményez is. De a végén anélkül csukjuk majd be a könyvet, hogy
bármilyen őrületes nagy tanulságot le tudtunk volna vonni.
Rögtön
a könyv elején, a 33. oldalon olvashatjuk Brás véleményét a saját
emlékiratairól, aminél helytállóban egyébként én magam sem tudnám jellemezni a
könyvet: „…mélyen filozofikus mű lesz, de egyenetlenül filozofikus, egyszer
komoly, azután pedig játékos, nem építő, de nem is romboló jellegű, nem tüzel
fel és nem is hűt le senkit, a puszta szórakoztatásnál többet kínál, de nem
akarja megváltani a világot.”
És
tényleg ez a leghűbb összefoglalása az én érzéseimnek is. Ez a könyv olyan,
mint abban a bizonyos mesében a királylány, aki ad is ajándékot meg nem is. Ez
a könyv is ad valamit, de egyáltalán nem azt, amit az ember általában vár egy
könyvtől. Egy kicsit belekóstolunk Brazília történelmébe, egy
kicsit belelátunk egy ember, Brás életébe, politikai ambícióiba és szerelmi
életébe. Látjuk, hogy maga Brás ebből mit értékel nagyra és mit nem, de nincs
nyomás az olvasón, hogy neki is ugyanúgy kéne gondolkodnia, mint Brásnak. Ez
egyszerre az erénye és a hátránya is a könyvnek.
Azért
azt nagyjából mégis kijelenthetjük, hogy a szerelem, illetve egész pontosan Brásnak
egy szerelmi kapcsolata áll többé-kevésbé a középpontban. A
Virgíliával való találkozása és kapcsolata ugyanis jó időre meghatározza Brás
életének folyását.
Ez
a kapcsolat fantasztikusan van ábrázolva. Machado de Assis
olyan képekkel érzékelteti egy titkos szerelmi viszony minden aspektusát,
amellyel azért ritkán találkozik az ember. És ezekért a képekért abszolút
megéri elolvasni a könyvet. (Aki esetleg rászánná
magát – és én erre bíztatok minden romantikus lelkületű embert –, annak szívből
ajánlom Az ingaóra, Az alkalmas pillanat, A fejpárna, illetve A házikó című
fejezeteket példaképpen.) Ezek a képek már-már lírai jelleget kölcsönöznek
egy-egy résznek. De ebből a szempontból is sok különböző részből tevődik össze
a könyv. Mintha Machado de Assis kísérletezett volna egyes
stílusokkal, adott témákhoz adott stílusokat párosított, és ezeket fenomenális
módon sikerült neki egy nagy egésszé turmixolnia.
Az
egészet pedig nem csak a külsőségekre, hanem a történetre is érthetjük – még ha
nem is érezzük olvasás közben egésznek. Machado
de Assis úgy határozta meg a könyvét, mint „utazás az élet körül”. És itt
tényleg ez történik. Egy életet mutat be. Egy embert, akinek teljesen természetes
módon talán más volt fontos, mint az olvasónak. Mást tekintett az élet
értelmének. Más döntéseket hozott, mint akár az olvasó hozott volna az ő
helyében. És talán az olvasó számára Brás élete értelmetlennek tűnhet. Mert mit
is ért el? Mit tud felmutatni? Nem lett családja, nem lettek gyerekei, nem lett
említésre méltó karrierje. De oly kevés ember hagy akkora nyomot a világban,
hogy bekerüljön a történelemkönyvekbe. Brás csak egy egyszerű ember volt
sajátos világlátással. Nem kell mindenkinek megmondania a tutit. Talán
lehetett volna „hasznosabb” élete, de tartalmasabb aligha. És ahogy megírta az
életét (ahogy Machado de Assis megírta ezt a könyvet), az mindenképp megér egy
misét.
Utalás
történik Az ezeregy éjszaka meséire, a Candide-ra és A lusiadákra.
Mi
a legnagyobb, legfontosabb dolog, amit eddig véghez vittél az életedben?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése