Az
első dolog, amit le kell szögezni Lermontov könyvéről, hogy rendkívül felkavaró
volt számomra. (Remélem, ezzel felkeltettem mindenki kíváncsiságát, úgyhogy
haladjunk is tovább… J)
A
könyv címe a főszereplőnkre, Pecsorinra utal, és természetesen olvasás után az
ember rájön, hogy bizony itt irónia bujkál a betűk közt. Lermontov ugyanis egy
olyan embert mutat be, akit az ő korában kezdenek felfedezni (előtte vajon nem
is létezett??) maguknak az írók. Egy embertípust, akit untat az egész világ és
az élet, és valójában semmi említésre méltót nem visz véghez soha. Ő az
úgynevezett felesleges ember (aki Puskinnál is megjelenik, de Anyegin és
Pecsorin azért ég és föld).
A
történet mesélője feltehetően maga az író, aki egy utazása alkalmával
megismerkedik Maxim Maximoviccsal. A hosszú út alatt kedélyesen elbeszélgetnek,
és Maxim Maximovics mesélni kezd egy izgalmasnak tűnő történetet az egyik
ismerőséről, Pecsorinról. Később néhány pillanat erejéig a mesélő személyesen
is találkozik a főhőssel, valamint birtokába kerülnek Pecsorin személyes
jegyzetei, amelyeket Pecsorin halála után hozzácsap Maxim Maximovics
történetéhez, és az egészet egyben kiadatja, hogy bemutassa kora „hősét”.
Kicsit
olyan, mintha egy életrajzot kapnánk, de közben mégsem. Mert nekem az volt az
érzésem, hogy Pecsorin életéből éppen azok a momentumok lettek kiemelve,
amelyek alátámasztják azt, hogy ő egy felesleges ember. Meghódít különféle
nőket, de csak ideig-óráig szórakoztatja őt a szerelem. A barátság, sőt, az
emberi élet, még a saját élete sem érték a szemében. Viszont teljes mértékben
tisztában van azzal, hogy nem normális dolog az, hogy őt semmi sem érdekli. De
vagy nem tud, vagy nem akar tenni ellene. Ami viszont a legfélelmetesebb a
dologban, és ezért volt számomra annyira felkavaró ez a könyv, hogy feltűnően
sok hasonlóságot fedeztem fel Pecsorin és saját magam között. Mutatom, hogy
mikre gondolok:
„Végigfutok egész múltamon, és
önkéntelenül megkérdezem magamtól: miért éltem? mi végre születtem?... Pedig
bizonyosan volt ilyen cél, s bizonyosan volt egy magasabb rendű hivatásom, mert
végtelen nagy erőket érzek a lelkemben… De én nem eszméltem rá erre a
hivatásra, hagytam, hogy hiú és hálátlan szenvedélyek láza elragadjon,
kohójukból keményen s hidegen jöttem ki, mint a vas, örökre elvesztettem a
nemes törekvés hevét – az élet legszebb virágát.”
„Zsenge ifjú koromban álmodozó
voltam; szerettem elbecézgetni felváltva sötét és rózsaszínű képeket, melyeket
nyugtalan és mohó képzeletem rajzolt. De mi maradt meg mindebből? Csak a
kimerültség, mint kísértetekkel vívott éjjeli harc után, és a kusza, zavaros
emlékek, melyek tele vannak sajnálkozással. Ebben a meddő küzdelemben a lelkem
tüzét is, az akaratom erejét is elhasználtam, amelyekre feltétlenül szüksége
van a cselekvő életnek; mikor beléptem az életbe, gondolatban már átéltem, s
unalmat, undort éreztem, mint az, aki elolvassa egy régóta ismert könyv rossz
utánzatát.”
„Sokan vannak, akik életük elején
azt gondolják, hogy úgy végzik, mint Nagy Sándor vagy Lord Byron, s egész
életükben megmaradnak címzetes tanácsosoknak!...”
Mikor
feleszméltem, hogy időnként én magam is úgy viselkedek, mint Pecsorin, akkor a
Harry Potterből egy jelenet ugrott be, mégpedig az, amikor Dumbledore
megkérdezi Harry-t, hogy miért került a Griffendélbe. És ezzel ugye rávilágít
arra, hogy a cselekedeteink jellemeznek minket leginkább, nem a velünk
született tulajdonságaink. És ezáltal én most újból rájöttem, hogy én nem
akarom úgy érezni, hogy elfecséreltem az életem. Nem akarok olyan ember lenni,
aki szórakozásból hódít meg másokat, aztán a földbe döngöli őket. Nem akarok
olyan lenni, aki fittyet hány a barátaira. Nem akarok olyan lenni, aki totál érzelemmentesen
végignézi hozzá közel állók halálát. Nem akarok olyan szenvedélyhajhász, de
boldogtalan ember lenni, mint Pecsorin. És ha mindezeket nem akarom, akkor
pusztán csak tennem kell ellenük. Köszönöm az emlékeztetőt, Lermontov úr!
Utalás
történik néhány listás könyvre: a Wilhelm Meister tanulóéveire, a Robinson
Crusoe-ra és az Anyeginre.
Ismételten
felbukkan a boston nevű kártyajáték. Úgy látszik, elég széles körben népszerű
volt.
Rengeteg
tájleírás van a könyvben, főleg az elején, amikor még az írót követhetjük
nyomon utazása során. Ezek a tájleírások gyönyörűek. Tényleg. Olyan szépek,
amilyenekkel én még orosz íróknál nem találkoztam. Bár az is igaz, hogy nem
olvastam még túl sok orosz könyvet. De ez itt számomra annyira szembetűnő volt,
hogy muszáj volt megemlítenem.
„…gyermekes
érzés, nem tagadom; de ha a társadalmi környezettől eltávolodunk, és közeledünk
a természethez, önkéntelenül mind jobban gyermekek leszünk; minden lehull a
lelkünkről, ami rárakódott, s megint olyan lesz, amilyen egykor volt, s amilyen
bizonyosan újra lesz valamikor.”
„…a
dolgok rendje így kívánja: ami rendkívüli módon kezdődött, úgy is kell, hogy
véget érjen.”
„…lelkemet
megrontotta a világ, képzeletem nyughatatlan, szívem kielégíthetetlen; minden
kevés nekem; a búhoz éppen olyan könnyen hozzászokom, mint az élvezethez, s
közben napról napra üresebb lesz az életem…”
„Szomorú
látni, amikor egy ifjú legszebb reményeit és álmait elveszíti, mikor ellebben
előle a rózsaszínű fátyol, amelyen át az emberi tetteket és érzéseket nézte,
bár neki van rá reménye, hogy majd új tévedésekkel váltja fel a régieket…”
„…csaknem
mindig megbocsátjuk azt, amit megértünk.”
„…két
barát közül az egyik mindig rabja a másiknak, bár a legtöbb esetben egyik sem
akarja magának bevallani…”
„A
nőket nagyon nehéz meggyőzni valamiről, odáig kell vinni őket, hogy önmaguktól
meggyőződjenek róla…”
„Azóta,
hogy a költők írnak és a nők olvasnak (fogadják mély hálánkat ezért), annyiszor
nevezték őket angyaloknak, hogy lelki naivságukban komolyan elhitték, amit a
bók mondott, s elfelejtették, hogy ugyanazok a költők Nerót jó pénzért
félistennek nevezték.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése