A
könyvet a MEK-ből töltöttem le, itt találjátok.
Nathaniel
Hawthorne-nak volt még egy könyve a listán A skarlát betűn kívül, ez pedig
a ma terítéken lévő A hétormú ház.
A
címet ez esetben nagyon találónak érzem. Nem pusztán kijelöli ugyanis a könyv
fő helyszínét, de a
szóban forgó ház gyakorlatilag szinte főszereplőként kezelhető.
Hawthorne-nak van egy nagyon
markáns stílusa, ami egyértelműen felfedezhető és
elkülöníthető mindenki másétól. Legfőbb védjegye véleményem szerint, hogy
gyönyörű leírásokat tud alkotni. És amikor azt mondom, hogy gyönyörű, azt úgy
is értem, hogy valóban csodálatos! Olyan,
mint egy fotóművész, a legjobbkor tudja elkapni az adott pillanatot, és kétségkívül
fenomenális és nagyon találó hasonlatokat tud alkotni. Kettőt
ki is emelnék, amelyek nagyon megfogtak ebben a könyvben: az életet egy
vonatúthoz hasonlítja, a házat pedig egy hangszerhez.
Míg
A skarlát betű esetén, úgy érzem, el tudtam tekinteni a sok-sok negatívumtól,
talán főleg azért is, mert nagyon akartam szeretni azt a történetet, itt már
erősen megkérdőjeleződött bennem, hogy a
szép leírásokért érdemes-e az embernek átrágni magát ezen a könyvön.
És bár többnyire jól szórakoztam olvasás közben, és magamat is meglepve nagyon
pörgettem a lapokat, összességében mégis azt kell mondanom, ez egy felejthető
mű.
Ebben
a könyvben sem történik effektíve sok minden, ezért a cselekményről egyáltalán
nem akarok írni. Pusztán abban a vonatkozásban, hogy miért rémített meg, amikor
megfogalmazódott bennem, hogy ez egy felejthető mű. Úgy érzem ugyanis, hogy egyfajta elvárás lett a
szokatlanság, a felháborító dolgok, a polgárpukkasztás a könyvekben.
A hétköznapi sztorik pedig untatnak?
Itt igazából egy családi drámáról
van szó, bármennyire is szeretné elhitetni velünk az író
rögtön az első oldalakon, hogy ez egy romantikus történet lesz. De semmi különös nem történik.
Persze sok mindent megpróbál eltitkolni Hawthorne, de szerintem a legtöbb dolog
elsőre is tök egyértelmű. Lehetne tehát családregénynek titulálni a könyvet, de
ahhoz szerintem indokolatlanul rövid, nincs igazán időnk elmélyedni az
eseményekben.
Viszont
tényleg magamat is megleptem, milyen gyorsan sikerült elolvasnom ezt a könyvet.
Ennek pusztán az volt az oka, hogy minden
kételynél vártam valami nagy durranást. Hogy talán majd ez
vagy az fog kiderülni, és onnantól kezdve majd milyen izgalmas lesz a
végkifejlet. Most le fogok lőni egy poént: volt egy pillanat, amikor arra
számítottam, hogy a románc, amelyet Hawthorne a könyv elején emleget, két
testvér közt fog szövődni, de persze nem ez történt. Az égvilágon semmi, de
semmi izgalmas nem történt ebben a könyvben. Egyszerűen csak egyesek rosszkor
voltak rossz helyen, és pechjük volt, mások pedig épp fordítva, a megfelelő
időben a megfelelő helyen tartózkodtak, és szerencséjük volt. És ennyi. Bár végig nagyon sejtelmes
atmoszférája volt a könyvnek, az egyetlen, ami kiderült, hogy itt szó sincs
semmiféle nagy titokról.
Amikor
befejeztem az olvasást, megrémültem. A
modern könyvek tényleg annyira „sznobbá” tettek volna, hogy egy egyszerű
történet már nem is tud nyújtani semmit? Feltétlenül szükség van más világokra
vagy épp a világűrre, ismeretlen lényekre és megbotránkoztató helyzetekre?
Végül
arra jutottam, alapvetően nincs baj az egyszerű sztorikkal. Jelen esetben, azt
hiszem, sokkal inkább az írás módja az, amely nem volt túlságosan célravezető. Hawthorne az egész sztorit
alárendelte azoknak a gyönyörű képeknek, amelyeket alkotott.
Sajnos azonban a történet maga A skarlát betűvel ellentétben itt nem volt elég
a szórakoztatáshoz. Legalábbis abban a formában, ahogy az író tálalta, biztosan
nem. Most először éreztem igazán azt egy könyv esetében, hogy jót tett volna neki, ha alaposabban
át lett volna gondolva és tudatosan meg lett volna szerkesztve.
Lehetett volna benne több kétely és talán néhány ártatlan utalás, amit akár
kétféleképpen is lehetett volna értelmezni. Akkor valószínűleg nem lett volna
akkora csalódás, mikor az ember a végén rájön, hogy valójában az ég világon
semmi nem derült ki a könyv végére, mert már mindent majdnem teljes
bizonysággal tudni lehetett az elején is.
Összességében
tehát én azt mondanám, hogy aki Hawthorne munkásságával akar ismerkedni, az
kezdje A skarlát betűvel, és ha az igazán tetszett neki, csak akkor vágjon bele
ebbe a könyvbe. Ezen kívül talán ajánlhatnám még azoknak, akik ebben a rohanó
világban nyugalomra, lelassulásra vágynak. Ez
a könyv meg fogja mutatni, mennyire túl van pörögve az agy. Minden
más esetben szerintem időpocsékolás.
Utalás
történik a Rasselasra.
Találkoztam
egy roppant érdekes szóval, a guttaperkával (/guttapercha), ami egy gumiszerű
anyag, melyet a hasonló nevű fából nyernek.
Utalás
történik egy bizonyos Fatörzs Király meséjére. Ha bárki tudja, hogy miről van
itt szó, ne habozzon jelentkezni, mert nagyon érdekel!
„Az
élet márvány és sár.”
„…a
szárnyas remény is ólommá változik bizonytalan kimenetelű vállalkozás előestéjén,
mely pedig döntő fontosságú.”
„Szerintem
az életben az a legfurcsább, hogy minden kialakult forma képlékenynek
mutatkozik, mihelyt kezünkbe kerül.”
„Milyen
gyógyító erő van abban, hogy el kell végeznünk valamit.”
„A
világ az elégedetlen embereknek köszönheti előrehaladását.”
„Mi
ad akkora súlyt a gonoszságnak, hogy egy hüvelykujjnyi belőle maga felé
billenti a mérleget, akármi is tornyosul a másik serpenyőben!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése