Két
okból is nagyon vártam a Távol a világ zajától olvasását. Egyrészt azért, mert a könyv éppen csak lecsúszott a NOHUN listáról, ugyanis csak 2020-ban jelent meg a
Lazi Kiadó jóvoltából. Másrészt pedig azért, mert én már olvastam Hardy-tól. A
kék szempár című könyvét ismerem korábbról, ami sajnos nincs rajta a listán, de
emlékszem, hogy nagyon-nagyon tetszett, ezért természetesen kíváncsi voltam
Hardy más könyveire is.
Sajnos
azt kell, mondjam rögtön így az elején, hogy a Távol a világ
zajától egyáltalán nem nyűgözött le. Hogy
miért, az a bejegyzés címéből kitalálható. Kaptunk ugyanis
négy főszereplőt is, de nem, hogy egyiket sem kedveltem, hanem ki kisebb, ki
nagyobb mértékben, de mind a négyen határozottan unszimpatikusak voltak. Ám
a slusszpoén a dologban az, hogy bármennyire nem kedveltem is a szereplőket, a
történet viszont érdekelt.
Bathshebát
Hardy egy erős, független nőnek próbálja beállítani, de nagyon hamar kiderül
róla, hogy fogalma sincs a férfi-női kapcsolatok működéséről, ezért
nagyon hamar belesétál olyan csapdákba, amelyek kikerülhetőek lennének. Illetve
főleg egyre gondolok itt, az pedig az a szerencsétlenül elküldött
„szerelmeslevél” Boldwoodnak. Bathsheba nem tudta felmérni, miféle gonoszt
ébreszt fel ezzel. Habár, ha ezt kihagyja, azzal csak a szenvedéseinek egy
részét tudta volna megspórolni. Az ugyanis, hogy belegabalyodott Troy hálójába,
elkerülhetetlen volt. Ki ne tette volna?
Boldwood
szerelme, mint már írtam, maga volt a gonosz. Nem
is szerelem volt az, hanem valamiféle megszállott rajongás. Boldwood
már aggastyánnak számított, és köztudomású volt róla, hogy a női szépség és báj
őt teljesen hidegen hagyja. Ez szerintem csak azért volt, mert várt a megfelelő
nőszemélyre, aki kellően fiatal lesz majd hozzá képest, és ezáltal irányítható
az ő kedve szerint. Ha Bathsheba nem küldi el neki viccből azt a levelet,
kettejük közt maximum gazdasági kapcsolat lehetett volna, más semmi. De a
levél, ami azt sugallta Boldwoodnak, hogy Bathsheba vágyakozik a házasságra,
méghozzá pontosan vele, elment, és elindított egy megfékezhetetlen folyamatot.
Bár Bathsheba próbálta később elmagyarázni Boldwoodnak, hogy a levél csak tréfa
volt, ezt a férfi meg sem hallotta, és természetesen megpróbálta úgy irányítani
az eseményeket, hogy az neki megfelelő legyen. Ám akkor teljesen véletlenül
felbukkant Troy.
Troy
volt a tipikus nőcsábász, akinek – ez kezdettől fogva egyértelmű volt – kár
megházasodnia. A házasság egyáltalán nem
a terepe. Csak ugye nehéz ellentmondani a társadalmi elvárásoknak. És akkor még
figyelembe kell venni azt is, hogy a jövendőbeli jómódú legyen. Bathsheba tűnt
a tökéletes választásnak. A házasság viharos gyorsasággal megköttetett, ám
boldognak kezdettől fogva nem volt mondható.
Végezetül
ott van még Oak. Azt hiszem, őt szánta Hardy a jó
fiúnak, az abszolút pozitív szereplőnek, nekem viszont mégsem
sikerült megkedvelnem őt. Rögtön a könyv elején elvágta magát nálam, amikor is
az első fejezetben felállított magában egy – véleményem szerint – nem túl
hízelgő képet Bathshebáról, ám a következő fejezetben mégis megkérte a kezét.
Ezt a pálfordulást én nem tudtam mire vélni. Ha ez nem lett volna, akkor
egyébként még meg is kedveltem volna valószínűleg Oakot. Nagyon szimpatikussá
tette volna őt az éleslátása és a bölcsessége.
Itt
volt tehát ez a négy főszereplő, akik közül senkit sem kedveltem, de mint
említettem, a cselekmény mégis érdekelt. Ez valószínűleg azért lehetett, mert egy
majd 400 oldalas könyvben már az első 130 oldal során kapunk két lánykérést is,
amiket a főszereplő, a világban teljesen egyedül álló leányzó elutasít (vagy
legalábbis megpróbálja). Kíváncsi voltam tehát, mi fog ebből kisülni. És ami
kisült belőle, az a maga félelmetes módján egyébként rendkívül szórakoztató
volt.
Három
dolgot még mindenképp szeretnék megemlíteni a regény kapcsán.
Az
egyik szorosan kapcsolódik még a szereplőkhöz. Boldwood személyében kaptunk
ugyanis egy rendkívül félelmetes gonoszt. Olyan érzéseket ébresztett bennem,
mint annak idején a Veszedelmes viszonyok főszereplői. Teljesen egyértelmű volt, hogy Bathsheba nem akar hozzá menni, sem
érdekből, szerelemből meg aztán pláne nem. Mégis ráerőszakolta az akaratát,
vagy legalábbis megpróbálta, és ez engem komoly rettegéssel töltött el. És bár
úgy emlékszem, Bathsheba egyszer sem állt igazán a sarkára, és jelentette ki
kategorikusan, hogy már pedig nem megy hozzá, az volt az érzésem, hiába tette
volna ezt, Boldwood akkor is kikényszerítette volna belőle a házasságot.
A
másik a cím. Bár nem lett egy az egyben lefordítva az angol cím, mégis sikerült
egy frappáns megoldást kiötölni. (Érdekesség, hogy az 1001-es könyvben, mivel
akkor még ugye nem volt meg ennek a könyvnek a fordítása, a címet szó szerint
fordították, így ott Távol az őrjítő tömegtől szerepel.) Ugyanakkor engem ez a
cím – mármint eleve az angol – nem kifejezetten nyűgöz le. Persze csendes,
vidéki tájakon játszódik majdnem az egész regény, egy-két eseménytől
eltekintve. Ugyanakkor a táj nem különösebben játszott főszerepet szerintem.
Persze kapunk jó sok tájleírást, meg megismerkedhetünk a vidéki gazdálkodás
bizonyos elemeivel, amiket én alapból egyébként nagyon szeretek. De ezek itt
csak a hátteret biztosították a „szerelemi” szálaknak.
Végül
pedig nem hagyhatom szó nélkül Hardy írásmódját, ami csodálatos. Nem tudom
jobban megfogalmazni, egyszerűen szépen ír. A leírásai az ember lelkét
simogatják, ókori és bibliai utalásai megcsillantják a műveltségét. Néhol talán
egy icipicit túlzásba viszi, de még azt is nagyon fennkölten teszi.
Összefoglalva
a dolgokat, szerintem abszolút érdemes Hardy-tól olvasni, de talán nem a Távol
a világ zajától című művével kell indítani.
Utalás
történik a Robinson Crusoe-ra.
Mi
tesz számodra valakit szimpatikussá?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése