Nanát
ugye már megismertük A Patkányfogóban, ő volt Gervaise és Coupeau úr szerelemgyereke,
Anna. Ebben a könyvben, ami egyébként Zola Rougon-Macquart sorozatának 9. része,
az
ő életének alakulását követhetjük nyomon.
A
Patkányfogóhoz képest néhány évet előre ugrunk az időben, és rögtön egy
színházba csöppenünk. Megtudjuk, hogy Nana fogja játszani a főszerepet egy új
színdarabban, és egész Párizs nagyon kíváncsi rá. Bár
Nana énektudása borzalmas, meztelen testének mutogatása a színpadon elvarázsolja
a férfiakat, így a darab nagy siker lesz.
Ezután
Nanánál sorban állnak a férfiak, persze főleg nem a
jóravalók. Ő mindenkiből megpróbálja kihúzni a legtöbb hasznot. Így esik meg,
hogy egy bankár például vidéki házat vesz számára. Ebben a vidéki házban Nana
végre szemtől szemben találkozik Muffat gróffal. Muffat
gróf egy vagyonos előkelőség, aki egészen a fent említett színházi előadásig
roppant erényes életet élt. Ám Nana teste őt is megbűvölte, és
az ördög karmai közé kergette.
Nana
nem túl boldogan omlik a vagyonos gróf karjaiba, és miután visszatér Párizsba,
kapcsolatuk ott is folytatódik. Ám Nana halálosan beleszeret
egy színésztársába, és minden „barátja” szűrét kiteszi egy nap. Összeköltöznek
a kollégával, és néhány hétig boldogan élnek, aztán a kolléga ráun Nanára, és a
továbbiakban gyakorlatilag már csak házvezetőnőként tartja, meg estelente,
mikor hazatér, jól elnáspángolja. Nana tényleg szerelmes, mert egyszerűen nem
bír megszabadulnia a férfitól, akárhányszor veri is az agyon.
Szerencséjére
a
férfi egyik nap váratlanul kiteszi a szűrét, kizárja
a közös otthonukból. Ekkor Nana egyrészt visszatér a színház
világába, bár a következő darab, amiben játszik, csúfos bukás
lesz miatta, másrészt pedig visszatér a még mindig
utána epekedő Muffat gróf karjaiba.
Muffat
villát vesz neki egy előkelő negyedben, és minden földi jóval elhalmozza, nagyvilági
dámát csinál belőle. Cserébe csak hűséget
kíván Nanától, habár ő maga is csalfa férj, és valószínűleg őt is csalja a
felesége. Nana égre-földre esküdözik, hogy hűséges lesz, de a vére ezer fokos,
és nem tudja kordában tartani a vágyait. Az egyetlen dolog, amihez igazán ért,
az a férfiak behálózása.
Szinte
mindenkit, akivel kapcsolatba kerül, tönkretesz. Habár
nem kér semmi mást a férfiaktól, csupán pénzt, ők mégis hajlandóak kérdés
nélkül a vesztükbe rohanni, csak hogy erejükön felül is sikerüljön
teljesíteniük Nana kívánságait. Többjük teljes csődbe megy, egyikük aztán
öngyilkos lesz, egy másik öngyilkosságot kísérel meg, de túléli, egyet
lecsuknak, egy vidékre költözik, és megpróbálja feleségül venni egy távolabbi,
gazdag rokona lányát.
Végül
ő maga is egyre inkább tönkremegy, mivel nem marad senki, aki pénzelje. Külföldre
menekül, aztán mikor visszatér, megtudja, hogy himlős a kisfia.
Elmegy Leratnéhoz, hogy maga ápolja, de a kisfiú meghal. Ám sajnos Nana
elkapja tőle a halálos betegséget. Egy
volt színésznő kollégája veszi ápolásba, de már nem sokat tud tenni érte. Az
utolsó jelenetben még minden elérhető szereplő (értsd: aki még él, és Párizsban
tartózkodik) összegyűlik a szállodánál, ahol Nana fekszik. A férfiak lent
gyülekeznek, a nők a szobában, és két szomorú felkiáltás közt („Szegény Nana!”)
a közelgő háborúról beszélgetnek.
Hogyan
jellemeznéd a kapcsolatodat az ellenkező nemmel?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése