Egy
újabb összehasonlításra szántam el magam. (Ha esetleg kíváncsi lennél, a korábbit megtalálod itt.) Ezúttal Goethe Wilhelm Meisterét
vetem össze Keller Zöld Henrikjével. Az összehasonlítás alapját pedig
két dolog szolgáltatja. Az
első, hogy az okosok szerint mindkét regény fejlődésregény.
Ráadásul a Zöld Henriket előszeretettel emlegetik egy lapon a Wilhemmel, többek
közt a nagy könyvben is. A másik dolog pedig, hogy mindkét történetben a főhős művészi
pályára szeretne lépni.
A
fejlődésregényben, ahogy azt már a Wilhelm esetében
egyszer írtam, a főszereplőnek az őt ért események hatására
bekövetkező lelki és szellemi fejlődését követhetjük nyomon. És amennyiben
ragaszkodunk ehhez a meghatározáshoz, úgy szerintem ez egyik szóban forgó
könyvre sem egészen igaz. Persze
mindkettőben van fejlődés, de ez pusztán biológiai.
A Wilhelmre
azért nem igaz, mert ott a végén a főhősünk egy tökéletes világba jut el, ami
ugyebár nem lehetséges. Emiatt
pedig sokkal inkább sorolható szerintem az utópiák közé. A Zöld Henrikre
pedig azért nem, mert ott a végkifejlet szerintem nem egy fejlődés hatására
következik be.
Viszont
épp ez a két megállapítás visz el minket egy érdekességhez, tudniillik hogy a
két könyv első megjelenése közt (Wilhelm Meister tanulóévei 1795 - Zöld Henrik
1854) csupán 59 év telt el. Ez az 59 év viszont éppen elég volt ahhoz, hogy a
két író két teljesen ellentétes szemszögből nézze a világot, és egymással
szöges ellentétben álló irodalmi irányzatban alkosson.
Míg Goethe a
romantikához sorolandó, és ez épp ezen a könyvén egyértelműen látszik is, addig
Keller már a realista írók táborát erősíti. És ez gyönyörűen le is szűrhető a
könyveikből, mondhatni, iskolapélda lehetne ez a két könyv. (Bár kötve hiszem, hogy bármelyik
középiskolás bármelyiket is végigolvasná. És minden tiszteletem azé, aki
esetleg igen!)
Goethe
egy teljesen elképzelhetetlen és valóságtól elrugaszkodott végkifejletet eszelt
ki Wilhelm számára. Mintegy kitartása és a színház iránt való száztíz
százalékos elköteleződése jutalmaként Wilhelm bebocsátást nyer egy tökéletes körbe,
ahol mindenki a legmesszebbmenőkig művelt, és abszolút ki tudja használni a
képességeit, és ennek a két tulajdonságnak a nyomán végtelenül boldog is. Keller
ezzel szemben épp azt akarná megmutatni, hogyan tér vissza a főhőse egy
álomvilágból (=művész világ) a valóságba azáltal, hogy a festés helyett egy
biztos jövedelemmel kecsegtető hivatali munkát vállal.
Sajnos
azonban azt
kell mondjam, hogy egyik írónak sem sikerült igazán az, amit feltehetően
szerettek volna. Legalábbis
számomra mindkét kivitelezés távol állt a jótól. Goethe könyvével addig egészen
barátságos volt a viszonyunk, amíg színre nem lépett a tökéletes társadalom.
Értettem én, azt hiszem, hogy mi volt ezzel Goethe célja, de annyira nem illet
ez a korábbi, jópár száz oldalhoz, hogy én nem tudtam összerakni a kettőt. A
könyv első fele (vagy talán kétharmada is megvolt már) annyira realisztikusra
sikeredett, hogy nekem egyáltalán nem illett hozzá ez az egyértelműen
megvalósíthatatlan eszménykép. Szerintem ki lehetett volna fejezni pontosan ugyanazt,
amit Goethe maga is akart, a „boldog véget”, a „megdicsőülést” kevésbé
drasztikus módon is.
Keller
könyvével pedig ugye az volt a problémám, hogy ő azt akarta megmutatni, hogy a
kétes megélhetést biztosító művészet ábrándképe helyett célszerűbb inkább két
lábbal a földön állni, azaz valamilyen hivatalt vállalni. Csakhogy Henrik
döntése szerintem nem volt igazán megalapozva a tettei által, ugyanis a
kezdetektől fogva nem lehetett azt érezni rajta, hogy igazán festő szeretne
lenni. És nem azért döntött a hivatalnokság mellett, mert kiderült, hogy
tehetségtelen, de még azért sem, mert úgy ítélte meg, hogy túl bizonytalan
lenne a helyzete. Talán arra esetleg rájöhetett, hogy ő mégsem való erre a
fajta munkára, ahol saját magát kéne ösztönöznie, de ez meg sehol sem derült ki
a történetből.
Ha tehát valaki
azt kérné tőlem, hogy ajánljak neki fejlődésregényeket, nem valószínű, hogy épp
ezt a kettőt ajánlanám. Arra
viszont kétségkívül jók, hogy elgondolkodjunk azon a már fentebb is említett
aprócska tényen, hogy a két, hasonló témájú, ugyanakkor a témát merőben máshogy
feldolgozó könyv között csak 59 év van…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése